eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-11-10

Gatumusik på Paradise Box


Vi gjorde två spelningar med Bohemian Groove i lördags. Den första, på paradise box finns att lyssna på här och musiken kan väl nästan stoppas in under kategorin folk-electronika. Första gången på ganska länge som jag spelar ett akustiskt instrument. Den andra där råkade ljudet bli lite grötigt pga att folk samtalade under spelnignen så den har jag inte lagt ut. Jag gör en lite kortare spelning som Amber8 på en födelsedagsfest på Belle på lördag.

Gatufotografen Vivian Maier (1926-2009) var fram tills helt nyligen så gott som okänd, ända tills dess att John Maloof råkade komma över en samling med hennes mellanformatsnegativ. En bok är på gång att bli utgiven och några av bilderna finns att beskåda på sidan. Det är fina svartvita bilder som man gärna låter ögat dröja kvar en stund vid.

Jag måste slå ett slag för Västarvet och framför allt den sökbara databasen med fotografier från västsverige. Ett spännande projekt är också timeunit.se våtplåtprojekt. Mycket fina bilder. Jag har lite glasplåtar liggandes, köpta för länge sedan på hisinge marknad, ska scanna vid tillfälle.
Här är två videofilmer på temat gatukonst, de får tala lite för sig själva:

Bilden längst upp är inte tagen av mig utan någon annan. Lite osäker på vem fotografen är eller hur den hamnade här. Men att reglerna inte gäller igelkott, gös eller hermelin är ju bra!

Etiketter: , , , , ,