eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-08-27

Amber8


Det har hänt mer än en gång att bekanta har framfört lite synpunkter på att det inte finns så mycket av det jag gjort med mitt soloprojekt Amber8 på nätet. Det stämmer, det finns faktiskt mer på skiva t. ex. de här två än vad det finns att provlyssna på nätet. I god tid inför spelningen den 19:e september så tänkte jag att jag faktiskt skulle ta mig i kragen och göra något åt det. (Spelningen däremot blev det inget med). Så jag skaffade soundcloud.com/amber8 och en sida på myspace.com/amber8space. Lite speciella forum. Soundcloud känns mer som lite arbetsredskap för musiker, typ byta musikfiler med varandra med mera. Myspace känns gammaldags och väldigt rörig, den skulle egentligen behöva en ordentlig ansiktslyftning. Det är svårt att hitta rätt, ska man ändra på utseendet så måste man klistra in lite hemmasnickrad html-kod och den ser ut lite så som webben såg ut för 7 år sedan. Men fördelen är att det finns en spelare, det går snabbt att provlyssna och titta på några bilder, plus att man kan ägna sig åt att nätverka. Faktum är att bland några av mina bekanta musiker bokar spelningar via antingen facebook (jodå!) eller via myspace.


Jag funderar lite på varför det tagit så lång tid innan jag lagt ut någon musik på nätet. En del av förklaringen är ren lättja, eller snarare den berömda få-tummen-ur-kraften som ibland är en lika stark och motsträvig kraft som tyngdlagen, man gör det inte förräns man har kniven på strupen på nått sätt. Jag lade upp mitt första myspacekonto för ett par år sedan, började lägga till bekanta och ställa in allt. Ända tills jag upptäckte att det inte gick att ladda upp musik. För att...jag hade registrerat ett dejtingkonto istället för ett artistkonto. (Plats för pinsam fanfar a la Seinfeld här följt av ridå...). Det gick inte att göra om kontot heller. Allt jobb förgäves.

Har även fått tips på trig.com som också är en slags musikcommunity där man kan lägga upp låtar, samt jamendo.com men har inte provat någon av dem. Vill man inte bara lägga ut demos utan sälja musiken så kan man göra det via klicktrack.com. Noterade också hur det står i spotifys blog att man numera via ett högerklick kan köpa det mesta musiken för nerladdning via ett avtal med 7digital.com. Det borde väl ta död på ryktet att facebook köper Spotify. Är det någon som har testat någon av de tidigare nämnda tjänsterna och har några synpunkter? Jag ska försöka ägna lite mer tid åt just musik istället för att betatesta programvaror eller tjänster.


Nu till något mer spännande. Apple har uppfunnit en laptop med bara en enda knapp istället för tangentbord!. Otroligt fräckt rykte om nya OSX!

Etiketter: , , , , , , , ,

1 Comments:

At fredag, 28 augusti, 2009, Anonymous JOVEN said...

Sounds good!

 

Skicka en kommentar

<< Home