eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-07-01

Do re mi fa so la i grovsoprummet




Ove-Tv kommer att rapportera från Arvikafestivalen. Själv har jag räddat delar av en malmsjöorgel från att dö soprumsdöden (se bilder) men jag tog bara rytm-sektionen samt det lilla kompakta fjäderreverbet och lät resten av den få vara.

Kodak har släppt en pressrealease där de talar om att de slutar tillverka Kodachrome diafilm. Kodachrome är (iaf enligt mig) finkornigare och skarpare än motsvarande diafilmer tillverkade med E6 processen. En fin text med kort retrospektiv text och några bilder finns här.

Urban utforskning finns det många som håller på med. Såg just att forumet 28 dagar senare (namnet är nog förmodligen lite syftande till en viss film) har startat. Tips, platser och trix utbytes. Finns även en grupp i facebook med samma namn för den intresserade. Dags att ta lite bunker-tour på semestern?

Etiketter: , ,

2 Comments:

At söndag, 20 september, 2009, Blogger filspara said...

Jag undrar hur den rytm-boxen lät? Med dagens teknik är det lätt att återskapa bara man vet hur det låter. Jag håller själv på att försöka med ett projekt med mjukvara.

En annan sak, kunde man styra rytmen via pedalerna alternativt "great"-manualen? Eller var det bara great-manualen på Malmsjö?

E-post: filspara[snabel-a]gmail.com

 
At måndag, 21 september, 2009, Blogger Måns said...

De brukar låta funkigt men lite tunnt, puff-pys ungefär. Poängen med det är ju lite att det är orginal, att återksapa är lite som att använda konstgjorda smakämnen istället för att använda naturliga. Hmm, vad är "great-manualen" för något? Gissar på att det hela styrs med knapparna, möjligen är det lite auto-komp-akord möjliga, svårt att säga utan att ha testat.

 

Skicka en kommentar

<< Home