eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-07-08

Tunnelspelning





Det är en fantastisk akustik i tunneln som går mellan utkanten av majorna (vagnhallen majorna) och till röda sten. Vi packade ihop lite instrument och gjorde en gerillaspelning där. Förvånade folk stannade till och lyssnade. En motorcyklist åkte igenom, drog på sin siren (lät som såndär amerikansk-utryckningsfordon) och det hörs på inspelningen. Batteridrivet är praktiskt ibland. Radiodelen i en av bergsprängarna offrades för en liten mixer med tre teleingångar. Finns lite bilder att beskåda på ansiktsburken.

För er som missade spelningen så finns del ett att lyssna på här och del två att lyssna på här. Och för den som är inspirerad att bygga något själv så ta en titt på Nandhopper one-bit-synth.

Det blir ett par spelningar till. I en inte alltför avlägsen framtid.

Apropå något helt annat så sker tillväxten av IPv6 i sverige sakta men säkert. Det går framåt!

Förresten. Jag har en fråga. Hur gör ni för att hålla reda på era digitala fotografier? Lägger dem i en mapp och glömmer? Vilken programvara skulle du rekommendera för att kunna t. ex. spara tummnagelstora bilder, göra anteckningar, skriva plats och människor och lite småkommentarer som man sedan kan söka på. T. ex. Prenzlauerberg, påsk, zoo eller vad man nu vill mata in? Det vore oerhört gött att t. ex. bara kunna skriva fyrverkeri och så få upp alla bilder man har tagit på fyrverkerier. Och att indexera i efterhand känns inte alls så roligt, det känns enklare att ägna fem minuter åt det när man dunkar över bilderna från kameran till datorn. Jag har fått tips på programvaran digiKam som är opensource. Men den verkar främst vara för KDE (eller möjligen fanns en windowsvariant med ser jag nu). Fler tips? Det här är ett fält som känns lite eftersatt.

Etiketter: , , , ,

5 Comments:

At tisdag, 21 juli, 2009, Blogger Måns said...

Oordning kan vara ok ibland. Just bland bilder är det typiskt mindre bra tycker jag då. Framför allt om man har sisådär 45 000 bilder att hålla reda på med start 1980 och framåt. Det blir tämligen ohanterbart.

 
At tisdag, 21 juli, 2009, Blogger Måns said...

Tog bort den tidigare kommentaren då den som lagt den bara var spam och trams.

 
At onsdag, 22 juli, 2009, Blogger Josef Boberg said...

Helt OK för min del - för ”Smaken är ju som baken delad” - Tack och Löv ! ...

Om spam som sådant här...

 
At onsdag, 29 juli, 2009, Blogger Måns said...

Josef, läs wikipeidas artikel om netikett, näthyffs istället: http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

En god sed när det gäller netikett för bloggar kan vara några av följande att när man ska skriva en kommentar så kan det vara bra om kommentaren är relevant, eller åtminstonde behandlar ämnet. Ett hett tips till nästa gång. Annars kan det sluta illa, typ såhär:
http://dennyajorden.se/

Fast din hemsida var rolig. Men antagligen inte riktigt på det sätt du själv tänkte :-)

 
At måndag, 03 augusti, 2009, Blogger Josef Boberg said...

Jo... - Måns - Netikett känner jag till, faktiskt...

Den Nya Jorden-"hotet" är ju en intressant och fräsch PyramidMakt-tanke, verkligen...

Kul att Du fann "nöje" i min hemsida. Vad mina besökare upplever hemma hos mig - föredrar jag att överhuvudtaget ej ha några som helst egna idéer om, faktiskt...

Ha det... / Josef

 

Skicka en kommentar

<< Home