eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-09-21

Automatisk fotoposition med gps




Jag har tidigare skrivit lite om GPS och Geotaggning av fotografier med hjälp av GPS. I våras, med tidningen Aktiv Träning så fick man möjlighet att få en GPS med två nummer av tidningen, så jag provprenumererade (tidningen handlade tyvärr mest om jogging). GPS:en dök iaf upp till sist efter en viss försening (hela sommaren, plus några veckor till). Modellen heter i varje fall GT-750F/L-Lite och svensk återförsäljare verkar vara G-port men den egentliga tillverkaren verkar vara Fantech-electron. Det fanns en liten logg kvar från fabriken någonstans där de testat om den fungerar (se bilder!).

Den startar snabbt. På mindre än en minut. Jag förmodar att det har att göra med att den kör Agps, ett system som snabbar upp positioneringen, framför allt i start (men även vid dåliga mottagningsförhållanden). En liten nackdel är att den måste laddas via usb-kontakten, min förra gps har vanliga R6-batterier. Tur i oturen verkar batteriet i den vara samma som i Nokia Nokia BL-5C, så man skulle ju kunna köpa på sig ett extra om man behöver. Förra gps:en funkade som ett litet usb-minne, men GT-750 fungerar inte riktigt så. Programvaran med drivrutiner verkar innehålla en emulering av en seriell port fast via usb, denna får man använda för att komma åt datan i gps:en.
Noggranheten är rätt bra, framför allt om den har fri sikt åt många håll, skulle nästan uppskatta det till +- 7 meter eller så, har inte testat innomhus eller i tätort än, brukar vara lite sämre där då den når färre sateliter.
Programvaran gjord av itravel-tech som följde med är för windows och fungerar helt ok. Kör man mac eller linux så kan man använda Gpsbabel. Hårdvaran innuti verkar vara baserad på skytraq, så program skrivna för den t. ex. configuration and download tool for GPS data loggers based on Skytraq Venus 5 and 6 chipsets borde kunna fungera med. Av en person som öppnat den fick jag också veta följande; "Antennen sitter plant mot, tillsammans med på/av-knappen, på baksidan av kretskortet. Allt annat sitter på andra sidan kretskortet, mot batteriet. Så bäst mottagning får du förmodligen när normalen från av/på-knappen är parallell med jordnormalen." Dvs gps:en i liggande läge, exempelvis längst upp i fotoryggsäcken.

Både flickr och picasa, två av de största bildalbumen på nätet stödjer numera geotag:ing. Med exempelvis Exifer (som numera inte utvecklas längre tyvärr) eller Geosetter så kan man mata in positionsinformation i både jpg och raw manuellt. Vad kan man använda gps:en till mer då? Ganska mycket! Att ha den med i fickan när man går i skogen t. ex, skriver man upp tidpunkt för när man hittade ett stort gäng med kantareller så är det bara att följa kartan för att hitta exakt samma 10 meter nästa gång.

Tänk nu om man hade flera stycken. Kanske tio. Man skulle kunna ge dem lite större batteri, slå på och skicka dem på posten för att se exakt vilken väg ens paket tar, jag har alltid funderat på varför mina paket tar så lång tid, och där får man ju faktiskt veta exakt var de är och när.

Etiketter: , ,

11 Comments:

At tisdag, 22 september, 2009, Blogger Lunicrax said...

Kul ide med posten!!! det resultatet skulle jag vilja se! (undrar om det gjorts?). I vilket fall: fa en gps for en prov-prenumeration later som en suveran deal! Har alltid velat ha en, men det har aldrig blivit av.

 
At måndag, 12 oktober, 2009, Blogger Måns said...

En varning för den medlföljande windows-programvaran. Den taggar ENBART JPG-bilder. Om man låter den ta upp RAW (eller NEF som råformatet heter på min Nikon) så öppnar den villigt även dessa och skriver sönder dem när man sparar bilderna utanförvarning! Bilderna gick från 10 MB i storlek till 37 kilobyte i storlek och allt som blev kvar var frimärksstora bilder. Så VARNING för att försöka geotagga råformatsbilder, gör det bara med JPG!

 
At söndag, 07 mars, 2010, Blogger Unknown said...

Hejsan! Hittade denna sida när jag sökte efter information om trackern. Jag undrar hur du gjorde för att få den att fungera på Linux? Ska man installera de medföljande drivrutinerna mha Wine? Vilket program använde du för att visualisera resultaten? Jag är ingen hacker så svara snällt... :)

 
At onsdag, 17 mars, 2010, Blogger Måns said...

Svaret på frågan hur jag gjorde för att få den att fungera i Linux är att linux och OSX har jag inte testat. Och precis som jag skriver i inlägget: skytrack-datalogger configuration and download tool for GPS data loggers based on Skytraq Venus 5 and 6 chipsets bör fungera. Bara att testa!

 
At söndag, 22 augusti, 2010, Anonymous Anders Friberg said...

Hej!
Kör du fortfarande med denna logger?
Jag överväger att skaffa en sådan men undrar ett par saker som jag inte lyckats reda ut. Kanske kan och vill du hjälpa mig.

1. Kan jag koppla den till mobil och använda kartor? Inte va?

2. Jag vill mest ha den att springa med. Har du någon aning om hur det funkar? Hur startar och stoppar jag? Sköter man det i programvaran?

3. Hur mycket bedömer du att den är värd? Man kan ju köpa begagnade mobiler med detta inbyggt rätt billigt.

MVH
Anders

 
At lördag, 28 augusti, 2010, Blogger Måns said...

Jag kör loggern fortfarande. Men inte så ofta. Det är väl lite det där med att den har inbyggt batteri och det ska man komma ihåg att ladda upp (och det gör jag inte alltid) och sedan är det att det krävs lite specialprogramvara för att plocka ur geo-datat ur den. Den lite äldre gps:en jag har; sony gps-cs1 är inte lika exakt men har ett vanligt R6-batteri plus skriver loggarna som vanliga textfiler samt funkar som usb-minne när man ansluter till datorn. Lite mer praktiskt förfaringssätt om man nu jämför.

Du kan inte koppla den till mobil direkt. Den har inte blåtand. Det är bara en logger, den loggar geodata.

Klart den funkar för att logga dina cykel eller joggingrundor. I programvaran som följde med så kan man ställa in om den ska logga per tidsenhet eller per strecka, funkar utmärkt. Själva loggern har bara en knapp och det är ON/OFF-knappen.

Vad den är värd? Har sett dem gå för ett par hundralappar på tradera. Finns nog ganska många.

Mobil som GPS är inte så praktiskt. På de flesta mobiler så drar gps:en ur batteriet på några få timmar (gäller speciellt gamla telefoner som har äldre chipset). Och att jogga med mobilen är väl varken skönt eller praktiskt? (Tillägg: det är förståss bra att ha gps i telefonen om man kört vilse eller letar efter en adress, men då använder man GPS:en i 5 minuter och stänger av sedan, att ha det för att logga kräver att gps:en är igång hela tiden).

 
At måndag, 30 augusti, 2010, Blogger Måns said...

Här är linuxbeskrivning på hur man använder den förresten:

http://licentiaten.wordpress.com/2009/10/19/new-toy-gps-logger/

 
At lördag, 16 juni, 2012, Blogger Måns said...

Noterade att det har kommit nya drivrutiner för både osx, linux och windows. De finns att hämta här:
http://www.fantech-electron.com/enu/product/view/gt-750fl-lite-usb-gps-receiver.htm

 
At torsdag, 13 september, 2012, Blogger asphaltcowboy said...

Jag har precis skaffat just en sådan gps, men jag kan inte få den att funka så jag får upp någon info på datorn. Installerat Photo tagger, men den verkar inte kunna hitta gpsen trots att den är ipluggad i usb-porten, och så vill den ha en produktnyckel jag inte har. Även hämtat driven till comporten men inte gör det någonb skillnad.
Tips på vad man kan göra? Vore kul att kunna använda den..
Mvh

 
At fredag, 14 september, 2012, Blogger Måns said...

I blogginlägget ovan finns tips på ett antal programvaror man kan använda om man inte får orginalprogramvaran att fungera. Ett tips är att du MÅSTE installera blåtand till seriellport-drivaren för att den ska funka.

 
At torsdag, 10 januari, 2013, Anonymous Yanoos said...

Hej. Jag har oxå en sådan GPS phototagger och fick min på samma sätt som du. En sak retar mig med den . det är att altituden aldrig stämmer. En reset knapp skulle vara bra på den. man får ta ut batteriet några minuter så resetar min sig men altituden har det väldigt svårt att göra rätt.

 

Skicka en kommentar

<< Home