eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-09-09

Polysix operation





Korg Polysix har ett inbyggt problem som är lite att likna vid en tickande bomb. Batteriet som sitter fastlött på kretskortet läcker med tiden ner på själva kretskortet. Om det händer så blir det svårt, eller dyrt att reparera. Jag hade beställt ett midi-kit för Polysix från CHD och om man ändå ska öppna och löda om så är det lika bra att göra alla operationer på en gång.

Operationen är lätt och kräver mer tungan rätt i mun än några mer avancerade tekniska kunskaper. Skaffa batterihållare och batteri av typen CR3032. Det här är ett av de vanligare standardknappcellerna. Ta en titt på Old Crow och hans beskrivning av hur man gör batteribytet. Tydligt förklarat, men bilderna är väldigt små. Till att börja med så tar man bort det gamla batteriet. Därefter tar man bort kondensatorn C40 helt samt ersätter motståndet R91 med en diod (se till att vända dioden åt rätt håll dvs åt andra hållet jämfört med monteringen av dioden D15 som sitter precis intill. Jag valde att smältlimma lite vid sidorna om batterihållaren så att den inte ska röra sig när man byter batteri. (Batteriet håller väl i fem år, så man gör det inte så ofta, och det är tillräckligt stabilt för att Polyixen ska fungera fint i ytterligare 30 år eller så. Nästa operation är väl att byta elektrolyter i nätagget, eller göra modifikationen för att brusreducera men det känns inte på något sätt akut. Sista bilden visar midikit:et på plats. Den svåra biten var att borra hål i plåten, montering var lätt, bara tre lödningar. Enda dumma är att...om man inte sysex:ar så är midin låst till kanal 11 (eller bestämmer det innan man beställer). Kör jag med t. ex. min Tenori-On så är kanal 11 reserverat för ett slags "arty-farty-random-rotera-mönster-musik" som inte är praktiskt alls att använda för mer normal musik. (Visst, det ser snyggt ut...men det är inte så musikaliskt). Jag tror att även Matrixsynth har haft en publicerad beskrivning för ett tag sedan. Är man intresserad av synthar och hårdvara så är det en väldigt fin blogg att läsa.

Jag kommer att spela i ambienta rummet som äger rum precis vid bokmässan som äger rum i Göteborg 24-25:e september. Exakt tid meddelas senare. Ska lägga upp på min myspacesida också om jag lyckas fundera ut hur "event-kalendern" fungerar. Det blir en spelning i övermorgon också. Men den är inte publik utan endast för invigda.

Besök Mullbergaskolans hemsida! Det här är underbar humor och lite beundransvärt hur man orkar skriva så många texter och inlägg om nått som bara är på skoj.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

At onsdag, 09 september, 2009, Blogger K n a s t e r a s k said...

Stiligt! Tror på brusreducerings-modden med matfolie faktiskt.

 
At lördag, 12 september, 2009, Anonymous emilsolis@hotmail.com said...

Vill ha en polysix!

 
At fredag, 30 oktober, 2009, Blogger Unknown said...

Ha ha hej Måns! Jag hittade just en polysexa i lite halvrisigt (men fungerande) skick för 2000 så jag tänkte också byta batteri och sätta in midi i den. Och när jag googlade lite på det hittade jag din blogg...
Small world!

Vore kul att ses någon dag och utbyta tenori-on och polysix erfarenheter mm... min mail är integrativpsykologi@gmail.com

BTW sist vi sågs pratade du om att yamaha skulle uppdatera systemprogrammet för tenorin. Jag har inte sett något om det, men däremot verkar det som att de gjort en uppdatering av user-samples programmet så att det numera fungerar med osx 10.5 - var det det du menade eller?

Har du listat ut hur man ställer in tenorin i advanced mode än eller? Så att du slipper arty-farty modet på kanal 11 om du inte vill ha det.

Annars kan du kolla här:

http://www.tenori-onusa.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=28

Ha det!

Mats

 

Skicka en kommentar

<< Home