eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-09-30

Bye bye Super-8

Någon har brutit upp vartenda förråd i källaren och försökt hitta nått värt att stjäla. Antagligen har personen som gjort det inte hittat nånting, på vindsförråd eller källarförråd förvarar man ungefär sånt som man i stort sett kan bli av med utan att det spelar någon större roll. Jag har mitt förråd på vinden, inget uppbrutet där. Men lite läskigt ändå.
Vidvinkel förskönar inte alltid. Bilden på grannens hund (pitbullterrier??) respektive på Stinis är tagna med 10mm vidvinkel. En sida som jag inte är helt säker på hur den är tillverkad är Mini Planets men det ser ut lite som fisheye och sedan lite bearbetning i dator för att få det hela att se ut som en liten planet.

SÖT dvs Stockholms Övervakningskamera Teater är en snäll protest mot övervakningskameror. Det handlar om att ta tillbaka det offentliga rummet och att göra det genom att genomföra en liten föreställning (varför inte bara dra ner brallorna?!) inför en övervakningskamera.

Idag, ja faktiskt precis idag så rapporterar Dagens Nyheter att det är slut med Super-8 för gott. Det kommer inte längre att gå att framkalla några filmer. Synd säger jag. Det är nog bara tio år sedan jag framkallade super8-film själv. Gillar formatet; lite skabbigt, men vackert.

6 Comments:

At söndag, 01 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Hmm Vidvinkel försöknar? Vad menas?

 
At söndag, 01 oktober, 2006, Blogger Måns said...

Jag tror inte riktigt jag förstår frågan. Men det är väl antagligen för att jag har jobbat som fotograf i ett par år. Det står "vidvinkel förskönar inte alltid", ordet "INTE" är nyckelordet i den meningen och andra nyckelordet är förskönar, står det något annat är det ett rent stavfel, men det här är inte en språkstalinisisk blogg.

När man fotograferar porträtt så använder man oftast ett kort teleobjektiv, dels för att kunna ta en bild med kort skärpedjup så att t. ex. ögonen är skarpa medans näsan är utanför skärpeområdet. Med vidvinkel är det då tvärtom, vill man få folk att se rätt fula ut på bild så är att använda vidvinkel ett bra tips.

 
At söndag, 01 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Neeej! En pittbullterrier är en annan sorts fuling.

 
At måndag, 02 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Vanlig bullterrier. Inget annat. Envis och fin hund.

 
At måndag, 02 oktober, 2006, Anonymous Anonym said...

Du får ursäkta, men att fösöknar skulle va förskönar var inte självklart för utomstående, det behöver du inte ta illa upp för, Stalin

 
At måndag, 02 oktober, 2006, Blogger månica said...

inte ens proffslabben tyskland & schweitzernöt? hört att de går att skicka dit. ohemulapriser men vad gör man inte für konsten?

 

Skicka en kommentar

<< Home