eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-08-20

Sixdegrees



Om man ska förklara sixdegrees kortfattat så är det en teori om mänskliga relationer. Mellan alla människor på den här planeten så finns _maximalt_ sex personer, mellan de allra flesta så är det färre personer än så. Visst svindlar tanken lite, mellan en fattig tiggare i indien någonstans och usa:s president är det max sex mellanled. Apropå konstiga saker då, enligt samma relationsprincip. Mellan mig och Adolf Hitler är det fem personer. Skrämmande, men faktiskt helt sant. (Den jämförelsen kanske haltar lite eftersom sixdegrees handlar om levande människor, inte döda, men ändå). Wikipedia beskriver det hela som Small world phenomenon. Både Googles Orkut (där det nu av någon mystisk anledning mest är brasilianare ungefär) och myspace.com har liknande, men mer grafisk visning av relationer.


Apropå mänsliga relationer så ligger Neil Strauss "The Game" på nattduksbordet. Jag tror att man kan läsa den på ett humoristiskt sätt, den är verkligen lite smått galen. Dessutom, den tar ju inte upp hur man hanterar mänskliga relationer i längden utan bara fas ett; själva flirtandet / raggandet. En intervju med författaren finns attläsa på den här sidan.

Göteborgs dans och teaterfestival har precis börjat. Jag är sugen på att gå på något, men kan inte riktigt bestämma mig. Allra helst vill jag se bra nycirkus eller dans som drar mot preformance/nycirkus men det verkar inte vara något åt exakt det hållet i år. Tips på vad man ska se emottages tacksamt!

3 Comments:

At torsdag, 24 augusti, 2006, Anonymous Anonym said...

Aloha!

Var på Studion på Stadsteatern i går kväll och kollade på franska Grand Magasin. Helt galet, fantastiskt roligt.

 
At torsdag, 31 augusti, 2006, Anonymous Anonym said...

Det var ju nycircus i tältet i Hagaparken- fullbokat
Ps. Är nattduksbordet det bordet under din säng? Undrar.. Ds.

 
At söndag, 17 september, 2006, Anonymous Anonym said...

angående The game så har jag läst den och den är mkt läsvärd! Sökte även på internet och hittade ett svenskt forum där de lär ut liknande saker. www.sweseduction.com är adressen dit btw =)

 

Skicka en kommentar

<< Home