eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-28

Stanislaw Lem

marcus Var på Sahlgrenska idag för att hälsa på en sjuk vän. Blev ganska förvånad när det visar sig att en av sjuksköterskorna; Marcus (syns på bilden bredvid) är en av mina grannar. Ibland är världen bra liten. Jag tog bilder på sjuklingen Lars också, men den jag tror jag hellre publicerar lite bilder på honom när han är kry och hemma igen.

För övrigt så dog Stanislaw Lem för ett par timmar sedan. Han blev 84 år. Hans mest kända bok är antagligen Solaris som blivit filmatiserat flera gånger. Det finns ett par novellsamlingar som är fullständigt hisnande läsning, rekommenderas varmt!

Och apropå Science-fiction så fick jag ett mail från SF författaren Arthur C Clarke häromdagen. Projektet SETI@home som letar efter intelligent liv i universum genom att analysera radiodata från ett observatorium är nära att hamna i ekonomiskt trångomål och man kan då donera pengar för att verksamheten ska kunna fortgå. Själv har jag bara donerat datakraft åt projektet i form av att installera deras skärmsläckare och låta den bearbeta data. Kanske dyker det upp några gröna män från planeten Xylop så småningom, eller kanske gör de inte det.

3 Comments:

At söndag, 02 april, 2006, Blogger månica said...

är larsermannen sjukhussjuk?

 
At söndag, 02 april, 2006, Blogger Måns said...

Jopp! Han har haft lunginflammation och var riktigt risig, men nu är han piggare och hemma igen med penicilinkur, så snart är han nog helt återställd.

 
At onsdag, 05 april, 2006, Blogger månica said...

ok..
själv kördes jkag till sjukan med misstänkt fraktur.. så kan det gå när man vägrar broddar..
men det var bara en rejäl muskelskada.

 

Skicka en kommentar

<< Home