eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-16

Laptopbattle

Varken autofokus eller exponering verkar fungera med gamla mellanringarna. Avsaknad av autofokus är inget problem (fokuserar gör man genom att röra sig närmare eller längre ifrån det man fotograferar när det gäller makrofotografering) men att exponeringsmätningen inte fungerar är mindre praktiskt, på sikt kanske det är värt att skaffa mellanringar, eller möjligen bälg, som klarar överföring av data från objektivet. Det något felexponerade mönstret här bredvid är iaf min skrivbordslampa.

Är du bekant med vad "battle" är för något? Nu finns iaf chansen att delta i ett Laptopbattle. Låter precis hur grymt som helst tycker jag! Kaxa upp laptopen lite och delta! Något laptopbattle på gång i Sverige? Im in!

Häromdagen fick jag en länk av Magnus till ett projekt han är involverad i med titeln Fair DJ. Det hela bygger på att FairDJ samlar ihop data från flera personer som lyssnar och sedan spelar musik baserat på vad folk har lyssnat på för låtar. Jag har dock inte läst på så mycket om projektet än så jag vet inte vad som skiljer det från t. ex. LastFM (före detta Audioscrobbler) och deras tjänst neighbour radio men jag kan tänka mig att det kan bli något riktigt spännande av det då det dessutom är öppen källkod.