eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-05

Om sakers ursprung

En broderad väggbonad med texten "En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj". Fick bilden i ett mail häromdagen. Vem har gjort den? Är det någon student på Konstfack eller Valand, eller är det rent utav någon som bara gillar att brodera men avskyr de präktiga budskapen av typen "egen härd är guld värd"? Hemma hos vem hänger den? När är den gjord? Det enda jag har lyckats få reda på är att en bekant hävdar att bilden först dök upp på sysidan men jag har sökt igenom deras sökbara bildarkiv och hittar inte bilden.

Noterar att synhtbandet Plötslichmusik har släppt två nya låtar; "Keine Stabilität" och "Tour de Deutchland". Deras video "Wasserliebe" som finns på samma websida är också riktigt rolig, en inte alltför allvarlig video med viss Bauhaus-estetik.

3 Comments:

At söndag, 05 mars, 2006, Blogger CV said...

I mitt jobb som webmaster på LO intervjuade jag en tjej som gjorde sådana broderier. Det låter typiskt som hennes produktion. Tyvärr hittar jag inte reportaget nu på hemsidan. Ska leta vidare.
Tjejen som gör såna broderier bor i Skåne nånstans.
RS
kulturbloggen.com

 
At onsdag, 15 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

Malmö till och med. Ett reportage om henne i Sydsvenskan för något år sedan.

 
At söndag, 30 mars, 2014, Anonymous Anonym said...

Jag är 99% säker på att jag såg denna i en stuga i skogarna norr om Karlshamn, när den (stugan) var till salu för några år sedan.

/zii

 

Skicka en kommentar

<< Home