eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-02-25

Älskar du schlager?


Det finns något speciellt med schlager, och då menar jag inte den där sortens som går i schlagerfestivalen, utan schlager från 40-talet. En svensk som gjorde många schlagers var Johnny Bode. Märkligt nog så har han inte blivit ihågkommen för alla sina utgivna schlagers utan bara för sina ganska grovkorniga skivor som utkom senare i hans karriär; Bordellmammas visor, Styrman Janssons frestelser och ett par till. Nu minns jag tyvärr inte så mycket av de få poäng musikteori jag läst, men fritt ur minnet så kommer schlager från tyskans eingeschlagen och blev helt enkelt namnet på populärmusik från den tiden, tyska wikipedia vet lite mer om schlager.

Fick en festlig länk idag. Någon har gjort om hela Stockholms tunnelbanekarta med alla dess namn till anagram kul läsning!

1 Comments:

At söndag, 05 mars, 2006, Blogger månica said...

min far har en ansenlig johnny bode samling på stenkakor..
och jag menar sclaaaager.
vidare hävdar han att johnny bodes okända dotter jobbar som servitris på en resturang i göteborg.

 

Skicka en kommentar

<< Home