eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-02-05

Rapport från gaskammaren


Under veckan som har varit så har det varit inversion i Göteborg. Inversion är ett fenomen som gör att det bildas ett lock av luft och resultatet av det är att alla avgaser och rökutsläpp också stannar kvar på marknivå utan att blåsa bort. På tv så rapporterades om "Göteborg har nu sämst luft i hela europa". Jag bor extremt nära en motorväg, halterna av otrevliga ämnen i luften är högre här än någon annan stans i stan.

Så hur kändes det då att vara den som andas absolut sämst luft av 700 miljoner andra europeer? Svar: Vidrigt! Till att börja med svullen hals, täppt näsa och så då den där krypande känslan av att något känns väldigt fel. Först trodde jag det var förkylning på gång, sedan fick jag en jävulsk huvudvärk, ungefär som den grövsta baksmälla man kan tänka sig. Tog en huvudvärkstablett. Den hade ingen effekt, fortfarande kvävningskänsla och migrän. Tog en till, ingen skillnad. Nånstans vid tiotiden på kvällen så bara somnade jag ifrån alltihop, skitläskigt. Om jag nånsin tar mig av daga, så blir det inte genom att köra bil inomhus iaf.

Bilden är från festivaltältet. The Tough Alliance spelade och körde allting playback, inklusive sången, och dvd-spelaren hackade konstant. Det var nästan lika roligt som när man gick i femteklass, skulle mima till en låt och kassettbandspelaren åt upp kassettbandet så att det blev bandspagetti. Hade varit roligare med acapellaversioner med ukulele till. Eller nått. Jag blir inte ens provocerad, bara uttråkad.

Riv mitt hus. Riv det bara. Ingen ska behöva uppleva hur det är att röka fem paket ciggaretter om dagen utan att vara rökare. Eller....SNÄLLA! Inför biltullar där det kostar 100 spänn varje gång man åker E6:an genom Göteborg. Låt det kosta.