eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-02-02

Mera film

Bland senaste sedda filmerna på filmfestivalen så var den animerade The District en suvveränt skön film, väldigt speciell animeringsstil, liknar inget annat jag sett och fullständigt sprudlande av personer och idéer, skulle inte förvåna mig om den går upp på vanliga biografer så småningom. Bara det ungerska hiphopsoundtracket gör att den är värd det!

Den canadensiska filmen The Ax var också en kittlande upplevelse. Det går inte riktigt att placera filmen, det är inte en actionfilm, det är inte ett drama och det är inte riktigt en komedi heller. Under hela filmen satt jag och om vart annat svettades och om vartanat skrattade, märkligt med filmer som är både väldigt spännande och otäcka och samtidigt är så otroligt fyllda av humor. Den här filmen skulle jag gärna se igen.

Zaïna, Rider of the Atlas utpselar sig i den marokanska öknen. Vill inte avslöja för mycket om filmen, men den lämnar ingen oberörd. Grrrl power!?!

Fortfarande ett par dagar kvar på göteborgs filmfestival, mycket film som snurrar i huvudet är det!