eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-01-23

Fotografier på avvägar

En stund efter galans start så kom ett påbud om att man inte fick fotografera, antar att det har med artister skivbolag och deras rättigheter eller nått sånt. Så ni får nöja er med en bild jag tog på taket i Stora teatern. Det går iaf inte att känna igen någon människa och det var väl det viktigaste. Tomas vann tyvärr inget pris i kategorin dans, synd, men jag är lite lättad över att slippa vara med i tv. (Dock...det jublades absolut mest när hans nominering lästes upp!) Lite av scenskräcken måste man träna bort, jag är inte lika nervös inför en spelning nu som jag var för femton år sedan, men scenskräcken tycks aldrig försvinna helt.

Och apropå bilder.
Det finns en sak som jag är noga med när det gäller mina bilder och det är att mitt namn ska stå någonstans i närhten, eller vid fotografiet när det publiceras. Om det är något som verkligen retar gallfeber på mig så är det bildstöld (=man har inte frågat mig om lov att använda bilden) i kombination med att det inte ens står mitt namn under bilden. I det här fallet så var det en bild som en person fått min tillåtelse att publicera på en specifik websida för ett år sedan. De valde att inte använda bilden. MEN...de har tydligen sparat bilden i sitt arkiv och mailat ut för att använda som en gratisbild till media dvs helt annat sammanhang än det jag har avtalat.

Enligt juridisk information på bildombudsmannen och Bildleverantörernas förening så är den som publicerat bilden skadeståndsskyldig. Extra skadestånd utgår för att man inte skrivit ut namnet på fotgrafen. Jag hoppar över det den här gången. Men jag har mailat till ansvarig person (som iofs ändrat sidan) men de har inte svarat på mailet än.

För övrigt. Om du ägde domänen http://www.evilmonday.com/ vad skulle du använda den till då? En bekant meddelade just att han registrerat adressen. Tacka vet jag Happy Mondays, Hallelujah!

1 Comments:

At tisdag, 24 januari, 2006, Anonymous Anonym said...

Haha, takjäveln - det var ju exotiskt värre!

 

Skicka en kommentar

<< Home