eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-01-09

En vecka efter det nya årets början

nyår hos måns Jag har fortfarande inte riktigt fått ordning på den rasade hårddisken och med gammal laptop är det inte lika roligt att uppdatera. Dessutom...på självaste nyår så hade jag inte kommit på ett bra nyårslöfte heller, det har jag nu. Nyårslöftet lyder:
-Under 2006 ska jag bowla fler gånger.
Känns som om chanserna är hyggliga att hålla den saken, under 2005 så bowlades det kanske 6 gånger totalt, och vad är vitsen med ett nyårslöfte om det inte går att hålla?
Jag blev lite nervös när jag förstod att en av nyårsgästerna var matskribent och räknade kallt med en sågning jäms fotknölarna av matlagningen, men jag tror faktiskt att jag klarade mig hyggligt och att jag dessutom fick lite vinkunskaper på köpet var inte fel.
stalinorgel Jag sköt iaf upp lite raketer och tände på en ganska ordentlig stalinorgel uppe på berget vid snikens kulle och det dracks bubbel och snubblades i snön.

Under helgen som har varit har jag besökt två gallerier, dels Galleri Fiber som är ett litet fotogalleri ganska nära världskulturmuseet vid korsvägen och dels Galleri 54 vid Kastllegatan (Linnéhållet). På galleri Fiber visades en utställning med bilder från en usa-resa för några år sedan, ett lite ovanligt (och bra!) grepp var att det var ganska långa bildtexter till bilderna, man får dem lite satta i sitt sammanhang (ibland verkar det nästintill vara tabu att göra så bland fotografer av någon anledning). På Galleri 54 visades videokonst. Måste säga att det var väldigt blandat, en hel del av de videokonstverk som visades var rent ut sagt usla, några var ganska bra, framför allt var det väldigt många olika. Nånstans här måste jag få ur mig mina aggressioner mot Powerpoint. Jag HATAR powerpoint. Hur många timmar har jag tillbringat på jobbet med surrande videoprojektor och usla powerpointpresentationer av en person som knappt vet vad han/hon själv talar om har jag varit med om de senaste åren? Oändligt många. Det finns nånslags övertro på powerpoint, bara man stoppar in något (vad som helst?!) i powerpoint så blir informationen av fantaaaastisk kvalitet? Det gör den inte. Och just därför så var nog det absoluta låtvattenmärket bland videokonsten en film som skulle vara humoristisk men gjord i powerpoint. Det kanske låter elakt att säga det men jag har en vag förhoppning om att Galleri 54 höjer ribban lite för nästa videokonstvernissage.