eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-01-13

Möbler bortskänkes, eller?


Först tänkte jag att någon av grannarna måste ha röjt järnet och hivat ut allt, inklusive duschkabinen genom fönstret. Prylarna står precis bredvid Ica focus, två skåp med luckor som ser lite som om de vore från sent 30-tal, ganska fina, åtminstonde synd och skam att de står och blir förstörda i regnet ute. Tänkte sedan att det kanske var någon som blivit vräkt, eller kanske någon som dött och så har nån elak släkting inte ens brytt sig om att ta hand om möblerna. Eller...så är det alltihop på en gång. Någon har festat, blivit vräkt och sedan dött på kuppen.

Aftonbladet rapporterar om genmanipulationens framsteg och att det har framställts gröna självlysande grisar (det är tydligen inte ett aprilskämt, de verkar finnas på riktigt). Det är en gen från en manet som överförts och gett grisarna dess självlysande förmåga. USELT! Jag VILL ha en självlysande katt, kunde dom inte ha fixat det istället? Eller ett självlysande marsvin, eller möjligen en kanin. Men en gris?! Jag blir så besviken.



Göteborgs filmfestival startar om knappt två veckor. Jag gläds åt att de faktiskt har lyckats åstakomma en fin affisch i år. Under i princip vartenda år tidigare så har de med flit lyckats anlita konstnärer som (antagligen) fått tillsägelsen "gör en så anti-reklam-affisch som du bara kan" och så har konstnärerna åstakommit....något rätt fult. reklamen kan man ju fundera över, men programmet för filmfestivalen släpptes just och det innehåller en hel del godbitar. Bland det bästa jag såg på förra årets festival var en israelisk dokumentär om israeliska krypskyttar titeln på den var One Shot och syftade på att ett enda välriktat skott ska räcka för att avrätta den Palestinier som stod på listan. En enormt stark film som inte tog ställning i själva konflikten utan som bara skildrade yrkessoldaternas vardag. Jag passade också på att fråga regissören som var där om soldaterna själva sett filmen efteråt och vad de tyckt. De flesta gillade filmen!
Något av det jag tänkte försöka gå och se på festivalen är iaf dokumentärer.

1 Comments:

At onsdag, 12 december, 2007, Anonymous Anonym said...

Läste att du tyckte de skulle fixa självlysande katter istället. Well här är de: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1453125.ab

 

Skicka en kommentar

<< Home