eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-02-15

Freighter travel, resa med fraktbåt


Det finns något som kallas för freighter travel fick jag just veta av en bekant. Tor Line har det på streckan mellan Göteborg, england och holland, det går tydligen utmärkt att ta med sig bilen om man vill. Hittade förresten The internet guide to frighter travel som har lite mer info. Frans, som var den som först berättade om resa med fraktbåt skriver:

Annars kan man åka med stora Safmarine (sydafrikaner, idag ägda av Maersk, så det kanske inte går längre), eller med Bank Line (stora britter som kör mer eller mera jorden runt och till forna kolonier). Har läst någon artikel om de senare, som verkade klart intressant. Tog väl en åtta eller nio månader för en rundresa, och de var inne i massor med småhamnar överallt.


Förresten, ta en lite närmare titt på bilden på fraktfartyget jag tog vid röda sten 20/8 i sommras. Jag såg inte att det var ett stort hål genom skrovet precis vid vattenlinjen, jag förmodar att något annat fartyg har råkat köra in i fraktfartyget.