eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-13

I ett annat hus

För ett tag sedan så fick posten för sig att vi ska inte längre få post i brevinkastet utan posten ska delas ut i postfack som i sin tur sitter nere precis utanför tvättrummet i huset bredvid mitt. Först var jag ganska irriterad men det hela är faktiskt en vanesak och så träffar man ju på lite grannar när man hämtar posten. Det enda jag inte gillar är att det känns som om stöldrisken ökar. Nu tror jag de flesta är snälla...men jag gillar inte tanken på att det är så lätt att vittja brevfacket. På något sätt så tycker jag tvättstugebilden påminner lite svagt om någon av de stiliserade bilder av Sverige som Lars Tunbjörk visar i boken med titeln Landet utom sig.
Jag har haft mitt Sigma 10-20mm utlånat ett tag, saknar objektivet lite, vidvinkel är oerhört trevligt. Bägge bilderna i dagens blogg är tagna med det objektivet. Hack a day fortsätter att roa, dagens länk är en länk till en robot som simmar likt en orm.

Apropå precis ingenting så har jag just bytt bredband. Från bredbandsbolaget till Net at once. Det som motiverar ett byte är framför allt högre upload. Net at once är enda operatören jag har sett som kör ostrypt ADSL2+ (ostrypt ADSL2+ har teoretisk maxhastighet 3 Mbit uppströms och ca 35 Mbit nerströms). I praktiken ligger hastigheten nu på 14 Mbit nerströms och 2 Mbit uppströms dvs ungefär en fördubbling i bägge riktningarna. Det får väl anses vara ganska hyggligt med tanke på att jag bor 2 kilometer från telestationen, plus då att månadskostnaden är lägre.