eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-23

Jag skrotar din bil

Den här lappen såg jag sittandes på lokala affären.

Ett tag så var det någon stolle som hade för sig att stå med bilen igång utanför och sedan dra på tutan (förmodligen för att nån kompis som skulle åka med skulle höra) för fullt klockan kvart över sex på morgonen. Det är rätt trist att bli väckt så tidigt, speciellt om man i normala fall går upp åtta för att vara på jobbet nio. Och det mest irriterande var väl att i de flesta fall så vaknade jag inte tillräckligt för att se nummerplåten på bilen men till sist så lyckades jag vakna och se nummerplåten, bilen var registrerad på nån i jönköping.

(Ett tips här är att skicka ett sms till vägverket på nummer 71456 och i sms:et ange registreringsnummret så kommer det sms tillbaka med personuppgifter på vem bilen är registrerad på, mycket praktiskt!)

Jag var OERHÖRT sugen på att anmäla personens bil till hämtning och skrotning.
Hur som helst så slutade personen tuta på morgonen innan jag kom mig för att ringa och påpeka det olämpliga i att väcka 50 grannar bara för att en granne ska åka med. Problemet löste sig av sig själv, helt automagiskt.

Apropå precis ingeting så tittade jag lite mer i loggarna på min webserver, och såg då att det varit besök av rätt många sökmotorrobotar, en av dem verkar tillhöra Gigablast, har inte hört talas om den söktjänsten förut, men google kan behöva lite konkurrens, monopol eller oligopol är inte så värst sympatiskt. Information wants to be free.
Eller hur?

1 Comments:

At fredag, 24 mars, 2006, Anonymous Anonym said...

I begynnelsen bjöd Vägverkets SMS-tjänst på full bostads- och postadress till den bilägare vars reg.nummer man sökte på. Numera visas bara för- och efternamn samt hemort. Både bra och dåligt, kan man tycka...

 

Skicka en kommentar

<< Home