eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-03-28

RAW power

Dimman var mäktig igår, tog några bilder på vägen hem, Gothia Towers ser nästan ut som om det försvinner upp i skyn. Testade att slå på RAW i kameran, märks kanske inte så enorm skillnad på en dataskärm men då det är mer orginaldata att bearbeta (formatet JPG är ju datreducerat =lägre kvalitet) vilket tillåter mer justering. Hittade också två intressanta artiklar apropå digitalfotografering och just RAW.
Dmcphoto påpekar att formaten är propriära och att det inte finns några garantier för att de fotografier man bara har i det formatet är läsbara av program i framtiden. Deras lösning är att föreslå för så många kameratillverkare som möjligt går över till den öppna standarden Open RAW. En ganska bra introduktion i hur RAW fungerar går att läsa här.

e2500.narod.ru har för övrigt en jätteintressant sida för den med Nikon kompaktamera av modellen Coolpix, det finns bland annat ett hack "Coolpix RAW enabler" som tillåter att man kör RAW även med dessa kompaktkameror (trots att de inte "officiellt" kan det). OBS sidan är jättelångsam, tar minuter att ladda.

För den som tycker circuit bending inte är tillräckligt udda så föreslår jag en konvertering till circuit blasting. musicthing på blogspot bjuder på en snygg bild av hur det ska gå till.

För övrigt, för ett tag sedan så var det en bekant som undrade var jag får tag på alla bilder. Svaret är att jag tar de flesta själv, det är mina egna bilder, några enstaka är lånade från annat håll. Precis som man inte "lånar" en cykel bara för att den är olåst så tycker jag att man bör fråga innan man "lånar" en bild.
Hut och hyffs ska det vara! :-)