eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-12-08

Asus Eee PC 901 Ubuntu 8.10 och trådlöst





Det råkade bli en Asus Eee PC 901 häromdagen. Ersatte det befintliga Xandros med Ubuntu 8.10 enligt den här instruktionen och allt var frid och fröjd förutom att inte det trådlösa fungerade. Efter lite googling hittade jag den här diskussionstråden som i sin tur hade tips om rt2860-dkms_1.7.1.1_all eller rt2860-source_1.8.0.0-0ubuntu1~ppa2 men den första fungerade för mig. Fick även tips på wicd som är en nätverkshanterare, men den har jag inte fått igång än (får skriva SSID, lösen etc manuellt).

I övrigt så åker jag tåg eller buss nästan tre timmar om dagen numera. Det gör att det inte blir så värst mycket tid eller ork för att blogga tyvärr. Om bilderna kan jag säga följande. Det var ett lite udda militärfordon som åkte förbi utanför Fokushuset häromdagen, inte sett förut IRL av mig iaf (undrar varför det åkte där). Sedan så, under lunchen så har man tid att titta på andra saker, tex surplus/militärshopen i Borås där de bland annat har en stridsvagnsmotor på pall (bra att ha?) Och i Sandared så har någon skrivit Skate or die, bara sådär 20 år försent, då är det tur att Sandared erbjuder även pensionärsbugg.

Sedan tar jag bussen från ingenstans till ingenstans och tillbaka lite senare på dagen, det är lite trögt att pendla. Det tar på krafterna.

I tisdags var jag på ett möte som beskrev lite av planläggningen kring vad som händer i Gårda. Allt jag hittar i GP om det hela är den här debattartikeln. Men, enligt planen ska mitt hus jämnas med marken, och ersättas av ett parkeringhus som ska se likadant ut (!!!). Smaklöst! Man kan lämna in alternativa förslag till byggnadsnämden, absolut sista datum för det är 13:e januari, men ju förr desto bättre.

Etiketter: , ,

6 Comments:

At tisdag, 09 december, 2008, Anonymous Anonym said...

Du borde faktiskt testa Ubuntu Eee (http://ubuntu-eee.com/). En Ubuntu-version som har full support för allting i Eeen direkt ur boxen, plus ett nettop-GUI som är himla praktiskt på den lilla skärmen. Optimerat för Eee också. Jag körde in det i stället för Xandros direkt på våran 901:a.

Nackdelen är att den bara är på version 8.4, men 8.10 kommer till årsskiftet, då också med namnbyte (Canonical vill inte att dom använder namnet Ubuntu rakt av).

 
At torsdag, 11 december, 2008, Blogger lm said...

jag kör debian med wpa_supplicant på min 901:a (funkar bra).

kolla in eee-avdelningen på debian-wikin, det finns säkert en del som är applicerbart på ubuntu där:
http://wiki.debian.org/DebianEeePC

 
At fredag, 12 december, 2008, Anonymous Anonym said...

Hej Måns.
Hur är egentligen ljudet på en Eee? Funkar den att ha som ljudspelare kopplat till gammelstereon för oss som inte är audiofiler? Eller är ljudkortet/kretsen för kassa för att den egentligen ska fungera ok?

Hälsningar
Lasse

 
At lördag, 13 december, 2008, Blogger PanzerKott said...

Ser man på, det är en SISU APC du fångat på bild utanför Focus.
Inte särskilt ovanliga, fast vi för det mesta har dem i utlandsuppdrag. Den kanske skulle till hamnen och skeppas utrikes?
De jag åkt i har varit vitmålade (UN) och haft en Browning 12,7mm tung ärtpuffra på taket, men den där ser ju ut att vara en ambulansvariant.

 
At måndag, 15 december, 2008, Blogger Måns said...

Jag tycker ljudet i Eee är helt okej (varken sämre eller bättre än någon annan dator). Vill man ha extra bra ljudkvalitet så kan man alltid köra ett externt USB-ljudkort. Fast, ska man bara ha den som ljud-uppspelare kan man ju lika gärna köpa en Eee PC 701, säljs i tvåpack på OnOff i göteborg för 2900:-

 
At måndag, 15 december, 2008, Anonymous Anonym said...

Tackar. och god jul från mig! Hälsa bror

 

Skicka en kommentar

<< Home