eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-10-27

Berömda ljud

Electric stimulus to face -test3 Daito Manabe visar på en japan som har kopplat elektriska impulsgivare med en spänning så stor att det får hans ögon, kinder och mun att röra sig i takt med musiken. Notera hur han suckar och tar ett andetag innan han slår på apparaten och får stötar så att ansiktet börjar rycka.


Missiah är en produkt jag tror kan bli något riktigt bra. Det är iaf ett cartridge som man sätter i sin Commodore 64 och som gör att datorn får både midi och även en programvara att styra datorn så att den fungerar som en virtuell midisynth utan att man behöver skaffa en SID-station eller slakta en fungerande dator. Och priset 49 Euro är ju helt överkomligt.

Är man inne på gamla synthar så kan nog Korg owners manuals vara en glädjekälla.

Jag lyssnar på myspacesidan för Vaerelsen och jag tycker det börjar ta sig!

Famous Sounds är en hemsida tillägnad ljud som ofta kopieras av andra och på så sätt erhåller en status så som odödliga ljud. Här finns såväl "Orchestra hit" som DX7 och Funky Drummer, samt (iaf för mig) okända exempel typ The Brooklyn Bounce synth bass, The "No Coke" synth & bass (Dr. Alban använde visst Roland Juno 106). Roligt att provlyssna på! Sedan så...jag är inte säker på att det är Vocoder som Char använder på "Do you believe", jag skulle gissa att det är nått autotune-aktigt...men men.

Etiketter: , ,

2 Comments:

At tisdag, 28 oktober, 2008, Anonymous Dr Müller said...

"do you believe" skall vara Antares Auto-Tune läste jag i någon artikel när den var aktuell. Auto-Tune var ju grymt poppis då.

 
At tisdag, 28 oktober, 2008, Anonymous Dr Müller said...

Här är en finfin artikel om det hela:
http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/tracks661.htm

Missa inte:
"Cher's 'Believe' (Dec 1998) was the first commercial recording to feature the audible side-effects of Antares Auto-tune software used as a deliberate creative effect. The (now) highly recognisable tonal mangling occurs when the pitch correction speed is set too fast for the audio that it is processing and it became one of the most over-used production effects of the following years.

In February 1999, when this Sound On Sound article was published, the producers of this recording were apparently so keen to maintain their 'trade secret' process that they were willing to attribute the effect to the (then) recently-released Digitech Talker vocoder pedal. As most people are now all-too familiar with the 'Cher effect', as it became known, we have maintained the article in its original form as an interesting historical footnote."

 

Skicka en kommentar

<< Home