eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-10-27

Sound of experimental music



Jag installerade min diascanner (Nikon Coolscan LS-20) för första gången på säkert nått år eller två under gårdagen. Scannade in några gamla bilder på lite måfå, dels några skolbarn på väg till skolan i Alma-Ata (Kazhakstan) och den andra bilden föreställer en sommarstuga (har faktiskt för mig att det hette "sportstuga" på ryska) en bit uppströms Moskvafloden. Önskar jag kunde scanna in alla bilder, Kazhakstan är den längsta resa jag gjort och jag tror det blev runt 40 filmer tagna totalt, och det är en halv evighet sedan resan gjordes så det är väl hög tid att göra nått av bilderna innan de blir gamla och bortglömda.

Under gårdagen så var jag på lite informellt möte med Geiger, en förening som kommer att arrangera lite spelningar och klubbar med experimentell musik. Det formligen sprutade idéer på vad man skulle kunna arrangera för evenemang (årsmötet och allt sånt har inte varit än, tanken är väl att så många som möjligt är välkommna dit och så ska det bildas ett "programråd" (inte styrelsen) som ger förslag på musik eller evenemang, tänkte försöka lägga in en blänkare om det här när det är dags).

Jag fick också tips på soundofmusic.nu som är en svensk webtidning med musiktema, undertiteln "musikaliska utflykter i ljud och oljud" tycker jag är ganska beskrivande (läs: i princip allt annat än hit-listemusik) jag associerar lite fritt till WIRE som också är en mycket bra musiktidning (pappersformat främst för Wire:s del). Sound of music söker för övrigt fler skribenter som kan skriva en artikel då och då, rekommenderar också varmt deras kalendarium som är ett bra uppslagsverk för aktuella konserter.


Jag skrattade gott när jag fick länken till reklamfilmen för Ericssons datorprogrammeringsspråk ERLANG (ERicssonLANGuage), den känns lite skönt mossig på nått sätt (språket i sig är inte så mossigt, bara informationsfilmen).


Tycker man att datorn är tråkig och behöver lite gammaldags styling så rekommenderas den här mätaren med analoga visare och träpaneler.