eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-10-13

Tvesovel ord och kulturpolitik

Noterade att på hagabion så har de rätt schysst vegobuffé till lunch, inte så tokigt!

Egentligen bekymrar jag mig inte så mycket om politik, men just kulturpolitik tycker jag är intressant, och, eftersom den här bloggen gör lite anspråk på att handla om kultur så känns det som ett relevant tema. Enligt ett inslag i kulturradion på P1 så har de planer på att avskaffa det försök med fritt inträde på muséum som varit ett tag. Det tycker jag är synd. Under den tid som försöket med fritt inträde på vissa muséum har varit så har antalet besök ökat med 2.2 miljoner besök och de allra flesta har varit förstagångsbesökare. Är det bara jag som tycker att det är lite kontraproduktivt att införa avgift igen? Är det inte rätt bra att det är gratis inträde, om man nu redan har varit med och betalat för muséumens verksamhet via skatten?

Fick lära mig ett nytt ord häromveckan. Ordet tvesovel. Först lät det som rena grekiskan men tvesovel är att lägga mer än ett pålägg på mackan samtidigt (exempelvis att ha både ost och marmelad) och det ansågs väl lite "fult". Jag tvesovlar ibland, bara att erkänna.

Jag är inte så språkkonservativ, ett språk som inte berikas med nya ord, det är ett språk som är på väg att dö ut. Men ändå, vissa uttryck kan reta gallfeber på mig. En sak som stör mig något enormt är direktöversättningen av det engelska ordet "character", på svenska heter det egentligen rollfigur eller roll men standard sedan ett tag tillbaka (även i seriösa program som filmkrönikan t. ex) är att man säker "karraktär". Lyssna på följande mening: Karraktärens karraktär har ingen karraktär. Visst låter det lite fel?

Ett par sidor som på något sätt speglar språket är warpdrive.se med citat som verkar vara klippt ur olika chattar och IRC-forum och som ibland är riktiga höjdarcitat. En mer skrämmande sida (som för övrigt just i skrivande stund verkar hålla stängt och inte öppna igen förräns i sommar, vafan?!!) är bikt.se, temat är precis som det låter; bikter. Vissa bikter var rätt roliga, andra riktigt otrevliga. Men den allra roligaste sidan är kanske ändå tjuvlyssnat.se där folk rapporterar in vad de hört andra personer säga på offentliga platser. Mycket underhållande!