eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-10-11

Att hitta mystiska lappar på stan


Jag tror man kan göra en grov indelning av befolkningen i två sorters människor. De som inte ser en enda affisch eller anslag eller sticker på stan oavsett hur stora eller i ögonfallande de än är, och så den andra delen, de som upptäcker även en frimärksstor liten lapp som knappt är synbar.

Själv ligger jag någonstans mitt i mellan, det känns ibland slumpmässigt vad som råkar fånga mitt ögas intresse. Inte sällan är de små hemmagjorda lapparna intressantare än de stora fyrfärgsaffischerna. En lapp jag såg för några dagar sedan behandlade ämnet psykosyntes. (På psykosyntessidan beskrivs psykosyntes som något som har uppfunnits av en av en av Freuds lärljungar när han blandade in österländsk filosofi i psykoanalysen). Det hela låter i mina öron väldigt luddigt, lite vagt new-age:igt. En annan lapp som satt på samma annonspelare skriver "Avatar, avanter masters and Wizards" och länkar till utrymme.se, även här handlar det om nånslags diffus personlig utveckling. (Men ärligt talat, låter det inte lite...drakar och demoner om det hela?)

På affischpelaren vid järntorget såg jag två handmålade affischer, det visade sig vara en sammanslutning med titeln Här och NU som satt upp dem. Åter igen, förutom att jag tycker det känns lite festligt att sätta upp sina egna irr-budskap (eller bilder) på en affischpelare så förstår jag inte heller vad de vill. Sprida förvirring och glädje?? Bilden på fiskarna i bloggen har någon av dem satt upp. Och ännu bättre, på deras sida finns det en länk till "allt är möjligt nu" som jag inte heller begriper.

Göteborgs Poesifestival firar tydligen 25 år i år. Och firar det i tre dagar, mer information på deras hemsida.

5 Comments:

At torsdag, 16 november, 2006, Anonymous Anonym said...

Precis det kan vara så att du inte förstår dig på detta. utrymme.nu mm är inget konstigt om man tar reda på mer. detsamma gäller allt är möjligt.nu etc etc. Vidga vyerna nu (eller aldrig?)

 
At torsdag, 16 november, 2006, Anonymous Anonym said...

Konst
Fiskarna väcker tankar
Något vackert på en affishpelare

 
At torsdag, 16 november, 2006, Blogger Måns said...

I fallet med "allt är möjligt" så tycker jag t. ex. att det vore intressant att veta var de som står bakom det hela står för, det framgår inte riktigt av sidan, det är väl det som gör att det hela blir väldigt diffust. För att vinna fler intresserade så måste man tala om vem man är och var man står. Jag tycker inte det är det minsta konstigt, ingen vill ju köpa grisen i säcken, det räcker inte bara med att väcka intresse.

 
At torsdag, 30 november, 2006, Anonymous Anonym said...

Lite kul att se att någon läser lapparna jag sätter upp. Att skapa UTRYMME är så självklart egentligen, att det lätt kan uppfattats som mystiskt.
Nu sätter jag upp lappar där det står "Föreställ dig att DU varje dag känner Kärlek, Tacksamhet & Förundran .......det är fullt möjligt."
Detta är inte heller det så konstigt egentligen. Tycker ja då.
L André

 
At tisdag, 12 december, 2006, Anonymous Anonym said...

Jadu, det där är väl en smaksak, en del gillar kanske det lite mr poetiska i tillvaron- kul med de som vågar vara annorlunda och ta till ett nytt grepp i vårt-till största delen-positivistiska samhälle idag!

 

Skicka en kommentar

<< Home