eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-04-05

Makro



De här två bilderna är tagna med min gamla digitalkamera (Nikon Coolpix 3700) och makroläget är faktiskt riktigt bra för att vara just en pocketkamera. Jag har kvar mellanringarna från förra systemkameran, de passar på Nikon D50 också, men dessvärre så saknas elektrisk överföring av signalerna vilket betyder att exponeringen blir helt galen och man är hänvisad till att köra på manuellt läge. Kanske blir det inköp av nya mellanringar i framtiden, återstår att se.

Häromdagen gjorde jag ett experiment. En av mina kostymer behövde tvättas. Den var egentligen märkt för endast kemtvätt enligt tvättråds-lappen. Experimentet bestod i att köra den i vanlig tvättmaskin 40-gradig kulörtvätt istället för att lämna in den till kemtvätt. Resultatet? Jodå, kostymen överlevde tvätten, men blev lite halvskrynklig, plus att en söm i västen lossnade. Har inte testat att stryka den än. Halvmisslyckat som experiment sett; kostymen blev inte helt förstörd (vilket jag räknade med att det skulle kunna hända) och jag kan inte heller riktigt verifiera att det går bra att köra sånt som ska kemtvättas i vanlig tvättmaskin heller.

"Hmmm" säger sig själva "delivers music for moods", och ja, någonslags ambient musik är det, ta ner mp3:orna och provlyssna själv.

1 Comments:

At onsdag, 05 april, 2006, Blogger Måns said...

Måste påpeka en sak som jag glömde skriva. Jag gillar verkligen inte att förstöra saker, och kostymen i fråga var gammal och sliten och lite på gränsen redan innan dvs det var inte värt pengarna att betala 200 spänn för en kemtvätt av den. Därav testet.

 

Skicka en kommentar

<< Home