eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-03-16

Dub mitt i natten


Min vanliga dator startar inte längre. Den har tackat för sig och gett upp. Den är sju år gammal och det var väl kanske dags för en ny, men det är ändå lite surt när det kommer så plötsligt. Här är iaf en bild från när sync24 spelar lite dub på Sirenfestivalen.

Just nu kör jag på en väldigt brummande och åtminstonde 10 år gammal dator. Det kanske var tur jag inte slängde den här PIII-800:an ändå?

Jag läser ett intressant test av laddningsbara batterier. Förutom att laddningsbara R6 (AA) batterier går att ladda så har de numera mer kraft än vad ett alkaliskt batteri har. Skaffar man sig dessutom Eneloop batterier så klarar de dessutom att vara laddade länge utan att ladda ur sig. (Självurladdningen är ett stort problem för just laddningsbara batterier av NimH typ).

Etiketter: ,

9 Comments:

At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Måns said...

Ojdå. Såg just att jag länkat till R03 (AAA) batterier och inte R6 (AA) på conrad.se men detta får ni leva med!

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger neofob said...

Kanon! Det är ju AAA som min fru skall ha i sin MP3-spelare. :-) Men behöver man någon specialladdare?

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Måns said...

Behövs ingen specialladdare, det är precis samma som till vanliga NimH batterier.

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Per said...

Men vad är dött i burk Måns? Disk, mammabord, CPU?

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Måns said...

Hårddisken/windows som gett upp. Om det beror på den första eller den andra ska jag låta vara osagt. Det har hänt ett par gånger förut och nu är datorn så gammal att det är mest frågan om att rädda data och skaffa en ny.

 
At måndag, 17 mars, 2008, Blogger Per said...

usch då... köp en Mac nästa gång ;)

 
At tisdag, 18 mars, 2008, Blogger Måns said...

Om det nu är till nån glädje; enda gången jag har fått ett virus i datorn som åt upp hela systemet det var när jag körde mac heltid :-)
Annars skulle jag gärna köpa mac om de fick ordning på sin fönsterhantering. Jag blir helt vansinnig på att de inte har sjävklara funktioner i fönsterhanteringen som att exemelvis växla mellan maximerat fönster och ens egen storlek på fönstret. Plus lite till...

Dessutom har nog inte mitt haveri att göra med operativsystemet utan snarare med hårddisken att göra.

 
At onsdag, 19 mars, 2008, Blogger Per said...

Du måtte ha haft en otrolig otur då.

Det här med maximerat fönsterläge är en pryl för windows som jag aldrig förstått mig på. Ett arv från DOS när man bara kunde köra ett program i taget kanske.

 
At tisdag, 01 april, 2008, Blogger Kastrullis said...

Jag borde bli tillfrågad när det är dub-tillställningar. Och du borde lyssna på Salmonella Dub.

 

Skicka en kommentar

<< Home