eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-01-22

Om nu någon undrar

Varför det inte har varit några blogginlägg på sistonde så kan jag meddela att det beror på en avsaknad av nät. Min router tackade för sig och fungerar bara till sisådär 40% (switchdelen funkar men routingen fungerar icke). Jag tog iaf min gamla Linksys WRT54GL och flashade om den med en ny open source firmware från DD-WRT och så har jag tillbringat större delen av dagen med att konfigurera det hela (nej det är inte klart än, tror jag missat att ange portspann för ftp utgående eller nått sånt). Lite pyssel med att ställa in allt, men på köpet får man en mängd väldigt trevliga funktioner helt graits.

Vad sägs om en annorlunda variant av urban exploration? Numera går det tydligen guidade turer till Pripjat (staden som låg vid tjernobyl). Titta på länken. Vackert men otäckt. En extra rörande film är den här som togs av Vladimir Shevchenko (han avled av strålningen kort efter att han filmat, det är bilder från taket och inuti reaktorn) :


Eller varför inte lite film från saneringsarbetet:



Eller en film från staden som den ser ut idag, ingen bor kvar:

Etiketter: , ,

3 Comments:

At fredag, 25 januari, 2008, Anonymous Anonym said...

Hoho!

En tripp till, Kiev, Pripyat och Tjernobyl står faktiskt högt upp på listan över planerade resmål. Det finns dessutom mer kul (bunkrar!!!) att se i Ukraina än de groteska lämningarna av dikeskörd kärnteknik.

 
At lördag, 26 januari, 2008, Blogger Måns said...

Det jag funderar på är hur farligt det kan vara att gå omkring i Pripyat idag? Eller rättare sagt, det är så som jag har förstått det bara nödtorftigt radiacksanerat, det läskigaste är ju om man råkar andas in partiklar som avger alfa eller betastrålning, att bakgrundsstrålningen är normalvärdet gånger 30 lär ju inte vara någon fara för en dags exponering.

 
At söndag, 27 januari, 2008, Blogger PanzerKott said...

Någon snubbe från SSI uttryckte sig ungefär såhär angående dagsutflykter till Tjernobyl och strålningsrisk:
"Se till att använda solskydd på stranden i sommar, det är betydligt mer riskfyllt att sola."

Sen hör det ju till stämningen att ha med sig en geigerräknare. Man skall dock hålla sig på asfalten och inte vara ute och trampa i skogen...
Pripyat är väl inte så fasligt, men det lär ticka på rätt rejält ju närmare sarkofagen man kommer. Mycket ond skit som bara skottats jord över.

 

Skicka en kommentar

<< Home