eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-12-08

Gesang der Jünglinge




Karlheinz Stockhausen avled igår. Första gången jag hörde hans verk Gesang der jünglinge ("Ynglingens sång") blev jag mycket facinerad. Det lät inte som någonting jag hört förut. Det lät jättekonstigt, och väldigt spännande. Jag hade en väldigt bra musiklärare i gymnasiet som spelade upp just den och en hel del annan udda musik. (I sammanhanget ska sägas att just _då_ fanns inte internet, blandbanden var det man gladdes åt när man fick dem i brevlådan från nån avlägsen kompis och det konstigaste musik jag hört var a;Grumh, Skinny Puppy eller kanske Einsturzende Neubauten). Jag fick möjligheten att se Stockhausen live (kallar man uppspelning av fyrkanals-rullband med elektroakustisk musik för live egentligen?) på Sonarfestivalen för ett par år sedan och det var en klart intressant upplevelse.

Svängde förbi konstmuseet och tittade på uställningen med titeln Grafitta som just höll på att målas. Faktum var att sprayröken låg tät runt i lokalen och att det nästan var lite småsvårt att andas. Bilderna är från just grafittautställningen.

Grafitta har också en helt egen blogg med information om vad som händer. Surfa dit och läs mer om Street Art och om vad som är på gång.

Etiketter: , ,