eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-10-14

Mellantid och en utrensing





Det blev ingen spelning med bandet för mig. Planen var att vara ledig på fredagen, helt ledig. Men det var visst bäst om jag kom in och jobbade ett par timmar bara, ändå. Och det är väl bara att inse att man ibland gör saker man ångrar väldigt mycket. Det blev inte ett par timmar, det blev lite mer än åtta timmar utan lunch. Det var bara att ringa och säga att bandet fick klara sig utan mig pga att jag är ofrivilligt kvarhållen på jobbet. Det är facinerande var mycket man accepterar. Jag har antagligen mig själv att skylla som ens var på plats trots lovad ledighet. Det finns ett par saker jag inte frivilligt ställer in och till detta räknar jag kategorierna bröllop, begravningar och spelningar. Det gäller att göra något åt sin situation istället för att bli bitter.

Geigerfestivalen gick iaf över förväntan. Mycket positiva gensvar från både artister och besökare. Under själva GAS festivalen så besökte jag själv bara Laurie Andersons konsert. Härligt att få höra en gammal ikon (ett starkt minne för mig är när de visade videon till låten O Superman på SVT någon gång på tidigt 80-tal, det hela bet sig fast på näthinnan) spela, och ja, det var bra, möjligen lite stillsamt och kanske lite mycket stråkar ibland, men som helhelt mycket bra! (Udda i sammanhanget var att dessutom råka på Lou Reed, iaf på konserthuset i Göteborg...) Sound of music har en längre text om geiger och gasfestivalen.

Hjälpte en vän i Gamlestan som ska flytta att slänga lite saker, bilderna kommer därifrån. Enligt uppgift var det bara lite saker, kanske ett lass. Det blev TRE lastbilslass, måste nog vara ett ton med saker som kastades. Märkligt det där med återvinning förresten, kasta ut den gamla widescreens-tv:n bara för att det har kommit en ny plattare modell...och det kändes också rätt märkligt att slänga barockmöbler utan större skavanker eller att ställa in en ganska ny och fullt fungerande videobanspelare för nermalning i elektronikåtervinningen. När det kom till att även kasta 50 kilo LP-skivor tog nog samlarhamstern i mig övertaget. Så nu finns det ytterligare något hundratal (?) LP-skivor hemma hos mig.

Ur konversationerna igår:

-Hm, men det här är ju ganska schyssta inbundna böcker, ska vi verkligen slägga dem?
-JAAAA! Släng för fan! Mikis Theodorakis tillhör mitt gamla liv och det SKA BORT!
-Ska vi verkligen slänga din säng också?
-Ja släng den, jag ska ju knappt bo här, det löser sig!
-Okej. Jag tror du har hittat det perfekta raggningsknepet; ingen säng att sova i.

När det kom till att slänga Lego och serietidningar plus en cykel med åttaväxlat Nexus-nav kunde inte heller Lars låta bli att trycka tillbaka sin inneboende samlare...

3 Comments:

At söndag, 14 oktober, 2007, Anonymous Anonym said...

Kan mer än gärna tänka mig att adoptera legot så slipper ni kasta det. :)

 
At måndag, 15 oktober, 2007, Blogger månica said...

jag hade tänkt ringa er och höra hur många fulla lastbilar det blev.. med tanke på att vindsförådet var nära på 25kvm och fullt!
snälla vänner ställer upp för vänner. tycker hon var modig som kapade och slängde bort så otroligt mycket saker..

 
At lördag, 17 november, 2007, Anonymous Anonym said...

duuuu, vännen i gamlestaden säger att ni hade fått köra ännu mer lass om inte tippen stängt...

vill ni köra mer? kavla upp ärmarna å hugg i, pöjkar!
halva vinden å kungariket..

 

Skicka en kommentar

<< Home