eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-08-14

Roland TB303 x 10

En finsk man har tydligen skrivit en synfoni för tio stycken 303:or. Bilder från när synfonin framförs finns här och en livevideo (tyvärr med ganska risigt ljud) finns att beskåda här. (En video med bättre ljud var tydligen på gång, men finns inte än. Det hela låter ganska mäktigt iaf och så är de snyggt klädda i frack eller kostym allihop. En bekant hävdar bestämt att det är väldigt finskt med frack, det finns ju ett annat band som framför metallica på stråkar och som också bär frack. Skrik-kören HUUTAJAT ska vi inte prata om, där är det också svartklätt, fast kostym istället för frack. Bilderna på när Huutajat inviger en skulptur gjord av HR Giger är fina. PANSONIC däremot de kör bara vanliga jeans och t-tröja, ingen kostym där inte.

Själv har jag just ställt mig på väntelistan för en x0xb0x (uttalas ungefär "socks box") vilket är en klon av Roland TB-303 men gjord med ganska stora delar orginalkomponenter så att den ska knorra så likt som möjligt. Väntelista för att det är en byggsats och för att det är begränsat med komponenter (tänk på att vissa av dem snudd på är från slutet av 70-talet).

Det är göteborgskalaset, förlåt jag menar KULTURKALASET just nu. Jag förstår inte riktigt på vad det går ut på. Men ungefär samma som göteborgskalaset, men mindre och med färre öltält verkar vara ungefär vad det handlar om. Och så en uppsjö dansband...suck. Var är de knorrande silverboxarna någonstans? Var är kulturen?

Nästa gång jag ser dansbands-indianderna (hu för dem!) så ska jag gå och plugga in något i deras ljudanläggning. Och det ska låta mer som Detroit än som Peru. Det lovar jag. Och får vem som helst spela som gatumusikant sådär? När som helst? Dags att göra något åt saken tror jag.

Etiketter: , ,