eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-07-04

Bob Log III


Igår spelade Bob Log IIIPustervik. Jag borde varit där. Det är nog en av de bästa enmansorkestrar jag sett. Att han har en hjälm med en inbyggd telefonlur för att sjunga i och är fixerad vid kvinnobröst får mer ses som en udda bonus.

Sitter och funderar på om jag ska skaffa mig ett fordon, men jag tvekar lite, kan inte riktigt bestämma mig. EU-moped är egentligen lite för långsam. Roade mig med att googla lite på elscooter och konstaterar att det faktiskt börjar komma en del intressanta alternativ. En blogg utmärker sig bland andra; Lunkens blogg. I korta drag så måste motorn ha en effekt på ungefär 2kilowatt för att gå ungefär som en bensindriven eu-moped. Största problemet är väl att för att driva en sådan motor en rimlig sträcka (säg ca 5 mil) så måste man ha ordentligt med batterier och de enda batterier som går att göra tillräckligt kraftiga till rimligt pris är blybatterier och det i sin tur gör att en elmoppe väger ca 40 kilo mer än motsvarande bensindriven. Det existerar de som har litiumjonbatterier (som för övrigt är samma sort som sitter i mobiltelefoner numera) men då kostar batteripaketet så mycket att det knappast blir ekonomiskt försvarbart. Kan tänkas att det har ändrat sig inom några år.

3 Comments:

At lördag, 07 juli, 2007, Blogger Per said...

Fasen Måns, om du vill röra dig inom byn och därför inte behöver bil men samtidigt vill åka fortare än (otrimmad) moppe är det ju en billig motorcykel du ska ha. En Monkey Bike med 125:a toppar 120-140 och du glider samtidigt elegant förbi alla bilar. Och billigt att försäkra blir det också med en så liten motor.

En modern begad Sky Team 125:a kan du hitta billigt. Byt sen ut 8" hjulen mot 10" eller 12" så blir det lite bekvämare att åka.


(Annars går en försiktigt justerad moppe runt 100 km/h den med......)

 
At måndag, 09 juli, 2007, Blogger Måns said...

Jo, det är väl kanske dags att ta det där motorcykelkörkortet så slipper man ha såna funderingar. Hm, monkeybike, är det samma som minimoto? Verkar totalt livsfarligt i så fall :-)

 
At onsdag, 11 juli, 2007, Blogger Per said...

EHLO! (, som det heter i branschen...)

Mja, nej - en Monkey Bike är en alldeles riktig motorcykel och därför större. Fast liten ändå.

Här [klicka] har du en som säljer.


/Per

 

Skicka en kommentar

<< Home