eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-08-23

Eldorado broken promise land




Besökte Liseberg där Weeping Willows spelade. Kanske var de lite dämpade, men i ett par låtar så fullständigt gnistrar det, Magnus tar i som om det gällde liv och död, och det är precis då den där magin som iaf jag förknippar med just Weeping Willows uppstår. Och, covern på Lou Reed "Perfect Day" var toppen! (Sedan...det ska sägas...helnykter och kritisk publik en vardag klockan 20.00 är inte det absolut mest lättflirtade att spela för...)
Är det någon mer än jag som har hört dem spela en helt magisk cover på Black "Wonderful Life"? Iaf...de gjorde låten bättre än orginalet, mycket bättre.

Och då den uppochnervända glasbubblan? Det är inte en glasbubbla för returglas faktiskt, det är en slags minibyggnad ägd av Telia (det står TELEVERKET och den gamla fina loggan med blixtarna är synlig utanpå) och jag antar att den är avsedd för att man ska kunna göra reparationer och ändå vara skyddad från väder och vind. Vore ganska kul att ha en sådan, fast modell större, att bo i. Det om något vore lite futuristiskt.

Hur som helst. När jag kom hem idag så fanns en hälsning från grannarna på trappan. Jag blev glad och plockade fram saxofonen. (Antagligen lät jag riktigt ordentligt illa...det måste vara fem år sedan sist jag spelade).

Och nu, för att återknyta till rubriken så har jag lyssnat på ELDORADO och...jag häpnar. Det är så OERHÖRT BRA. Förutom Kjell Ahlinges underbara radioröst så är det helt magisk musik. Varför ligger detta i P2 och på en torsdag klockan 22.30, hur många är vi som lyssnar? Det är iaf väldig väldigt väldigt bra! Och nej, jag överdriver inte. Läser du detta, då MÅSTE du lyssna på Eldorado. Som tur är har någon vänlig själ gjort en kulturgärning och lagt upp större delen av 2006 års Eldoradoprogram som en bittorrent i högkvalitets OGG-format. Om man har windows kan man skaffa uTorrent och sedan ta ner torrentfilen från piratebay.


Sist men inte minst. Om man råkar ha en överbliven eller trasig DVD-brännare och en ficklampa så är det här beskrivningen på hur man gör en laser som kan smälla balonger, tända tändstickor (och antagligen också bli helt blind av om man inte är försiktig, det är inga leksaker).

Etiketter: , , ,

3 Comments:

At fredag, 24 augusti, 2007, Blogger månica said...

så weeping var ok?
minns dem helst till den där åkturen i skåneland för hundra år sedan där vi singlade slant i varje korsning och på många omvägar kom hell helsingborg.. thoose were the days..

 
At lördag, 25 augusti, 2007, Blogger Per said...

Konen var schysst, märkligt att den inte var nergrafittad, eller hur nu det fiktiva ordet böjs.

Själv skulle jag kunna tänka mig att bo i en större variant av den finska arkitekten Matti Suuronens Futuro

 
At lördag, 20 oktober, 2007, Blogger Måns said...

"Graffad" tror jag man säger på graffitispråk. Futuron är grym. Man vill ha en!

 

Skicka en kommentar

<< Home