eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-11-14

Spindlarnas rike



Spindlarnas rike är något så ovanligt som en svensk science fictionserie, har inte läst den sedan jag var liten, och då minns jag den som ganska otäck. Hittade ett exemplar av tidningen "Mammut Special" där serien gavs ut. Det kom aldrig någon andra och avslutande del på dystopin om spindlarnas rike. En förklaring till varför det inte blev så och vad som hände istället finns på författaren Per-Inge Ishedens hemsida. Per-Inge är numera aktiv som konstnär, bilden är också från hans galleri på hemsidan, måste säga att jag gärna skulle ha någon av hans bilder hemma på väggen, gillar det verkligen.

Jan Jörmark har tagit ganska många bilder från flera övergivna platser, bland annat Lyckholms Bryggeri i Göteborg. (Ligger ett par hållplatser från Korsvägen, åt Mölndalshållet till).

We make money not art har en mycket läsvärd intervju med Lalya Gaye på temat framtiden och läget med konsten i Göteborg. Artikeln är dessutom späckad med länkar, bara en sån sak!

6 Comments:

At torsdag, 16 november, 2006, Anonymous Anonym said...

fiiiin tavla!!!

 
At fredag, 24 november, 2006, Anonymous Anonym said...

Oj vad fina grejor Per-Inge hade gjort, kollade vidare på hans sajt och jag håller med dig, mycket man kunde tänka sig leva med!

 
At måndag, 07 januari, 2008, Anonymous Anonym said...

Nämner bara att Spindlarnas rike förmodligen satte igång min låga för att skriva om postapokalyptiska saker, rollspel Mutant o.s.v.

 
At fredag, 14 november, 2008, Anonymous Anonym said...

Bra sugen på att be Per-Inge att skriva en del 2 - det skulle passa itmärkt som inspiration för alla Mutan 2089-diggare (ett rollspel)...

 
At tisdag, 07 april, 2009, Blogger Jonas Slättung said...

Oj! Gammal post, fin serie!
Lånade den om och om och om igen på bibblan...

 
At tisdag, 07 april, 2009, Blogger Jonas Slättung said...

Och när jag ändå håller på...

Älgen Är Lös av Ulf Frödin
Text

 

Skicka en kommentar

<< Home