eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-06-08

Gratis bredband



Jag registrerade mig hos FON / Foneros och kommer att få en trådlös Linksys router för tio kronor, nästan gratis med andra ord. Helt gratis bredband är det inte, Fons affärsidé är att man genom att dela med sig av sitt trådlösa bredband också får koppla upp sig gratis på andra trådlösa bredband. (I nuvarande stund går det även att regga sig som testmedlem och surfa gratis i 120 dagar, så varför inte testa). I Lund så är tydligen Jonas Birgerssons bolag Labs2 samarbetspartner med FON. Vill man inte gå med kan man ju alltid starta ett eget trådlöst nätverk, en bra wifi länk är WirelessSoftwareLinks

Såg en spännande länk i Lyskom, Per Magnusson har byggt en egen teslaspole och har tagit bilder på teslaspolen i drift, många ljusblixtar, otroligt snygga bilder! Tycker man att blixtarna är lite små så kolla in Tesla down under som har en större med absurt långa blixtar.

I morse märkte jag att nån hade försökt stjäla min cykel. Men som tur var misslyckats, det är en ganska smart konstruktion att hänga upp det vanliga skjutlåset med två buntband, när någon försöker göra våld på cykeln så brister buntbanden och cykellåset blir sladdrigt och nästan omöjligt att bryta sönder (då det inte finns något att ta spjärn emot).