eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-05-28

Musik

Jag fick en bok för ett tag sedan med titeln "Musik som levebröd -din guide till musikbranschen". Den är en ganska bra genomgång av lagar, regler och organisationer i musikbranschen. Det enda som är synd är att den är kanske lite för inriktad på traditionella rockband och inte på elektronisk musik, plus att exemplaret som jag fick är skrivet för sex år sedan (jaja...gratis ÄR gott). På den tiden har regler både tillkommit och försvunnit men framför allt så har skivbolagsbranschen ändrat en hel del på sig. Som sagt, är du lite aspirant på att vara musiker, läs den, jag håller inte med om allt, men det är tillräckligt mycket tänkvärt material för att den ska vara läsvärd.

Nån gång så ska jag själv dra historien om hur det är att ha ett eget skivbolag och märka hur tysklandsdistributören försvinner med stora delar av de pengar som sedan skulle ha gått till pressning av nya vinylskivor.

Min vän Daniel berättade just att han har byggt om en gammal Bang Olufsen så att den ska fungera att ha med på piknicken. Tjusigt! Påminner nästan lite om Boombox PC dvs en dator gömd i en bandspelare med en liten skärm där kassettluckan skulle suttit. På SAS-listan (Svenska Analog Sympatisörer) så ska det givetvis alltid vara någon som är värre än den föregående. Så på ungefär samma sätt så används då en B&O Beolit 600 som ljudrigg för en Casio VL-tone

För övrigt så har jag just hittat en bergsprängare, en med dubbla kassettdäck och cd-spelare. Själva cd-spelaren var rätt trött dock, i övrigt så funkar den fint.

1 Comments:

At måndag, 29 maj, 2006, Anonymous Anonym said...

hittat en bregsprängare eh? det är skoj med dumpsterdiving!

 

Skicka en kommentar

<< Home