eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-05-13

Upplysning

Idag har jag ingen lust att vara med på bild. Att säga att jag har stora påsar under ögonen och att det ser ut som om jag hade festat två veckor i streck och så försöka förklara det med allergi känns lite tröstlöst. Även om det är sant. Och det är rätt tröttsamt att höra kommentaren "höhö, var det extra festligt igår, sovit dåligt eller? höhö". Jag ska testa acceptansen för att säga samma sak till nån som har feber och är tokförkyld.

Sugen på att svetsa men äger inget svetsaggregat? Den här länken är en länk till en beskrivning av hur man bygger ett eget svetsaggregat av diverse begagnade delar.

Apropå sms-tjänster. På inkomst.se så instruerar de hur man skickar ett sms och får tillbaka en inkomstuppgift tagen ur taxeringskalendern. Jag testade. Det fungerar. Märkligt nog så verkar flera bekanta bli väldigt upprörda över tjänsten. Jag har svårt att förstå varför. Taxerad inkomst är en offentlig uppgift och den kan man få genom att titta i taxeringskalendern eller genom att slå ett samtal till skattemyndigheten. Enda skillnaden är att det är en lite ökad tillgänglighet.

(Apropå inkomst, finns det något mer hemligt än vad folk tjänar, trots att det inte är hemligt så är det bland det mest provocerande man kan fråga någon. Ganska märkligt eller hur?) Fråga mig om spanska solhus istället!

Sidan birthday.se togs ganska snabbt ner av webhotellet eftersom den visade även "kändisars" födelsedagar. Ungefär samma information borde man kunna få ut av att skaffa sig ett konto på e-upplysning. Den som nöjer sig med att bara söka på vilken dag man är född kan göra det på den här sidan.

3 Comments:

At lördag, 13 maj, 2006, Anonymous Anonym said...

birthday.se var bara nere en kort stund och är uppe igen nu. Medan den var nere stod det att det var pga överbelastning och det kan jag tro eftersom det tog typ 20 minuter att komma fram till den efter att det stått om den på diverse sajter igår. Hade nog ingenting att göra med några kändisar. Eller?

 
At lördag, 13 maj, 2006, Blogger Lunicrax said...

apropå vilken veckodag man är född: Igår träffade jag en amatörastronom, som i huvudet kunde räkna ut det. På 3 sekunder. För vilket datum som helst. Han mindes även alla människors telefonnummer, och glömde aldrig deras födelsedagar om han nån gång hört datumet. Det är den adnra personen i mitt liv jag träffar som är sådan. Jag frågade om hans algoritm när han fick ett datum, hur han tänkte. Han sa bara att han hade så många födelsedagar lagrade i sin "databas" efter 17 år (eftersom han var 35, undrar jag vad som hände för 17 år sen, när han fick denna förmågan..!), att det var lätt för honom att jämföra med allt det han redan visste. I övrigt var han allmänt normal förresten. Ibland undrar man över hur hjärnan funkar, och om man inte kunde använda den bättre än man gör...

 
At lördag, 13 maj, 2006, Blogger Måns said...

Det förekom ganska mycket rykten om birthday.se, vet faktiskt inte vad som var belastning och vad som var webhotellets val. Klart är att bandbredd kostar!

Imponerande med folk som kan räkna ut födelesedagar och som har ett sånt fantastiskt minne. Jag tror att det kallas "infant saville" att ha ett sånt fantastiskt minne. De allra flesta som är "infant saville" har STORA problem med att klara sitt liv i övrigt och symptom liknande de autistiska har, några få av dem är helt vanliga människor. Jag tänker mig att om en sådan människa dessutom är extremt kreativ och kommer på många idéer så är det antagligen en person man skulle definiera in som ett geni! Jag själv glömmer namn på personer, födelsedagar är hopplösa att komma ihåg, men jag minns ansikten och jag kan komma ihåg konversationer jag hade med en person för 20 år sedan. (Dock, jag har så gott som alltid glömt deras namn).

 

Skicka en kommentar

<< Home