eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-05-02

Talsyntes

Okej. Idag blir det lite nördbloggande. Jag tror det har att göra med att jag är skitsur över resultatet av en viss fotbollsmatch.

På valborg så flyttade Simon. Han kom förbi och frågade om jag kanske ville ha hans tv-spel, och det är klart jag vill. Ett TriStar TV-game programmable är namnet.

Det är en variant på pong, fast där de stora fyrkantiga pixlarna kan anta lite andra varianter av spel förutom orginalpong. En rolig sak är att glädjepinnarna som hör till är gjora av motstånd (inte kontaktbleck som i commodore64 med flera) och det i sin tur gör att de är helt steglösa plus att man kan använda dem till något annat projekt, säg...styra en modularsynth.

Har du hört talas om Lession One? Det är iaf nånslags pedagogisk leksak. Den pratar. Och det är på svenska. Tror det är den första talsyntes jag har hört på svenska (Rulle, det talande trollet till ABC80 räknas inte, det var inte äkta syntes, bara sampling). I den finns iaf ett par olika "spel" i form av hänga gubbe, gissa synonymord, och några andra varianter.
Det roliga är hur den låter. Och som en kompis lite elakt uttryckde sig "den låter som en alkoholiserad söderkärring". Den som vill lyssna kan ta ner en liten mp3-snutt här och avgöra själv.

Jag har en talsyntes-apparat till. En miniräknare från 1975 som pratar. Eller mini och mini förresten, den är rätt stor och rätt tung. Men den orkar jag inte plocka fram just i stunden.

3 Comments:

At onsdag, 03 maj, 2006, Blogger jimmyroq said...

Men den säger ju "Gissa vilket tåg"! Då är det inte så lätt.

 
At onsdag, 03 maj, 2006, Anonymous Anonym said...

Jag hittade en VTech Talande Alfa-lätt på en loppmarknad, som jag försökte böja. Det gick inte så bra, jag brände nåt i den...
Troligen är sitter det samma chip i den. Jag kände igen rösten direkt.

 
At onsdag, 03 maj, 2006, Anonymous Anonym said...

Fatta vilka fräcka circuit bendinggrejor du kan göra med prylarna du skaffat!

 

Skicka en kommentar

<< Home