eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-06-01

Blänkare

Det blänkte lite i fönstret på en av villorna på andra sidan vägen, tog bilden och så 3 minuter senare så försvann det blänkande ljuset.

Jag fick just begreppet "A blog moment" förklarat för mig. Det är den där plötsliga sekunden när det dyker upp tanken på något man måste blogga om. Riktigt så fungerar det inte för mig. Jag har en bekännelse att göra. Jag sparar saker i en liten anteckningsfil, mest länkar. Det känns lite som fusk.

Till dagens mest konstiga länk får nog Crabfu Steamtoys räknas. En person bygger ångdrivna radiostyrda modeller. Och inte nog med det. Det är inte ånglok utan det är sådana som går med ben likt krabbor, har larvband eller...ja inte liknar vanliga traditonella ångmaskiner iaf. Jag associerar lite till Jacques Tardi, en helt suverän teknare, kanske mest känd för sin serie om Adéle. I några av Tardis serier förekommer just ångdrivna maskiner, det har ett visst samband med att han ofta väljer miljöer från europa, tiden 1914 till ungefär 1920 när han berättar sina historier.

Puh, har jag tid att blogga idag egentligen? Det är knappt det, sitter och försöker välja ut skivor inför skivspelande på gårdsfest i kväll.