eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2011-12-14

Öppet brev till Ikano bank


Hej
För ett par veckor sedan fick jag ett brev från Ikanobanken med en uppmaning om att månadsspara. Att månadsspara är en bra sak. Men innan jag börjar månadsspara så skulle jag vilja ställa en motfråga som jag tänkt fråga länge:

-Hur kommer det sig att ni som är en internetbank, där kunderna gör allt jobb via webben har stängt i över 2190 timmar per år? Utslaget på ett helt år är det 91 dygn per år som banken är stängd. (00.00-06 varje dag har ni stängt 6h x 365 dagar =2190 timmar, MINST).

Nu är det andra gången den här veckan jag ska göra ett bankärende, men det går inte att logga in på grund av att ikanobanken har stängt för kvällen. Det är tröttsamt.
Det var ett tag sedan vi lämnade bondesamhället. Det finns människor som arbetar både efter 00 på kvällen och före 06 på morgonen, jag lovar. Man vill liksom göra sina bankärenden, eller rent utav månadsspara...kanske.

Jag har mailat er ett par gånger om den här frågan, men jag har bara fått otydliga svar från en trevlig, men förmodligen inte så tekniskt kunnig, kundtjänst. Detta är faktiskt inte en teknisk fråga. Andra banker har ju faktiskt öppet nästan hela dygnet, eller hur? Eller är det så att ikanobanken kör så gamla system att de nattliga backupperna tar sex timmar? När ni startade 1995 så förekom fortfarande backup på dat-band, kör ni kanske fortfarande dessa, med en människa som byter band manuellt ett par gånger varje natt? (Nej, det där var ingen syrlig ironi, det förekommer fortfarande på enstaka företag, jag hoppas ni inte är ett av dem).

Jag arbetar som systemadministratör. I jobbet arbetar jag dagligen med internetförbindelser, brandväggar, nätverk, servrar och backuplösningar. Ni kan väl maila tillbaka så ska vi se om jag kan föreslå en backuplösning som inte rullar från 00 till 06 varje natt? Det rådet bjuder jag på, om jag kan få använda min bank åtminstonde en timma till eller två på kvällen, minst.

Och ja. På förekommen anledning. Jag vill ha ett svar från någon i styrelsen för ikano bank på detta mail. Det är ni som ansvarar och som beslutar, inte kundtjänst eller tekniker.

Mvh Måns

Etiketter:

3 Comments:

At torsdag, 15 december, 2011, Anonymous Matilda Payne said...

Hej Måns!

Roligt att du har börjat spara hos oss. För att kunna erbjuda schyssta villkor har vi tagit beslutet att hålla öppet kl 6-24. Det är alltså inga tekniska hinder, utan en fråga om prioritering från vår sida. Vi är en nischbank som erbjuder ett fåtal enkla produkter och vi vill hålla nere kostnaderna för att istället kunna erbjuda bra ränta och inga avgifter.

Självklart tar vi till oss dina synpunkter och det här är en fråga som vi hela tiden resonerar kring. Just nu är dock vår bedömning att majoriteten av våra kunder inte är beredda att betala priset för de kostnader som dygnet-runt-öppet för med sig.

Jag hoppas förstås att du fortfarande kan tycka att det är värt att vara kund i en enklare bank med schyssta villkor, även om den inte är öppen efter midnatt.

Hälsningar
Matilda Lennér Payne
Marknadschef

 
At torsdag, 15 december, 2011, Blogger Måns said...

Jag har sparat hos er i snart 10 år så jag har inte direkt "börjat" spara hos er. Irritationen över att banken har stängt 91 dygn per år har varit ända från början. Jag får väl skylla mig själv som inte läste de finstilta villkåren om att banken är stängd 91 dygn per år.
Ni har "resonerat ikring frågan" i flera år, typ tre eller fyra? Varje gång samma svar, nått luddigt, lite småtrevligt, men inga som helst fakta och inga svar från ansvarig person. Dessutom, ni behöver ju inte ha öppet 24h. Det räcker med att ni låter bli att ha stängt 6 timmar _varje_ natt! Minska det till att ha stängt en timma, eller max två. Mellan 03 och 04 kan kanske vara ok.
Det framgår fortfarande inte _varför_ ni gör denna "prioritering". Det ser inte helt seriöst ut. Vad säger VD Bo Liljegren om detta? Eller Sverigechefen Stefan Nyrinder? Mailet jag skickade kom i retur, de vågar tydligen inte ha mailadresser på @ikanobank.se så jag förmodar att ingen av dem ens sett det jag skrivit. Som tur är så ligger det på nätet och är lätt att googla sig till.
Vi går snart in i år 2012. Öppettider och idéer som funkade bra 1995 måste vidareutvecklas och anpassas. Man kan inte vara kvar i gammal servicenivå och gamla tankar. Det är på det sättet man tappar kunder. Jag får väl tacka för de 10 år jag varit kund. Imorgon flyttar jag pengarna och avslutar kontot.

 
At torsdag, 15 december, 2011, Anonymous Anonym said...

Själv är jag kund hos en mycket seriös bank.
Du kan sköta dina ärenden online 24 timmar om dygnet, och kundcenter har öppet 24 timmar om dygnet

 

Skicka en kommentar

<< Home