eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2011-10-15

Legendariska rosa prickar



Igår spelade Legendary Pink Dots på kajskjul 46. Det var en märklig men fin upplevelse att kliva in i konsertlokalen. Både stämningen och människorna...det var som att komma in på nån av de mer ovanliga svartklubbarna i Göteborg på 90-talet. Lite svårt att förklara, men jag såg folk som jag nog inte råkat på varken öldrickandes eller på konserter på mer än tio år. Och så stämningen då, den där förväntningsfulla lockande.
Hur var spelningen då? Jodå, godkänt. Ibland sådär hypnotiskt som just bara Edward Ka-Spel kan vara och ibland tappar konserten lite intensitet.

Jag saknar Niels Van Hoorn! Det saknas verkligen en blåssektion. LPD har nog gett ut 40, eller kanske lite fler, skivor. Jag har fyra. Som en bekant uttryckte sig igår "Nä, jag har inte så många, nog bara 25, det finns många fler".

Apropå att arrangera klubbar. Bloggen it's like that berättar att det verkar som om den förhatliga ravekommisionen har återupprättats. För att arrangemanget majestiq12 ska genomföras så ska de betala för polisinsats a 708.400 kronor. Det ska enligt polisens beslutsskrivelse täcka kostnaderna för 77 polismän under 10 timmar. Lite smått absurt. Ännu mer absurt blir det om man som DN gjort och jämfört olika festivalers poliskostnader. Till exempel Way out west betalade under förra året 28.000 kronor för en festival med 25.000 besökare och flera dagar.
Det här är intressant på flera sätt. För det första kan en arrangör inte ifrågasätta vad polisen ska kosta. För det andra så kan intressegrupper som ogillar olika arrangemang påverka politiker/polis så att arrangemanget blir så dyrt att det blir i princip omöjligt att genomföra.
Vad kostar egentligen polisen på en stor fotbollsmatch? Förresten. Jag har en bra idé. Kan vi inte sätta priset för polisinsatsen på schlagerfestivalen till sisådär 30 miljoner kronor så vi slipper arrangemanget?