eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2011-10-16

Om Kvillebäcken -gentrifieringen går snabbt




Ramlade på en blogg som handlar om Kvillebäcken eller egentligen hela området Kville med omnejd. Bloggen är stenhårt emot en sak; gentrifieringen av hisingen. Krönikan på yimbys sida skriven av Jan Jörnmark är välformulerad, jag tar mig friheten att citera några rader:

" Inom 4-5 år betyder det att det finns tusentals nya invånare i Porslinsfabriken och Östra Kvillebäcken, som alla har betalat mycket höga priser för sina lägenheter.
Det betyder att den unga medelklassen är på väg in i området, för det krävs 1 ½ bra månadslön för att klara de nya lägenheterna. ... Det man lätt kan förutspå är att ombildningsverksamheten till bostadsrätter kommer att accelerera och med stigande priser ökar sedan renoverings- och ombyggnaderna. Plåtfasader försvinner, vindslägenheter byggs, och om 10 år blir förtätningsförslag allt vanligare. Faktum är att man redan ser tecken på att de här förändringarna har startat i Brämargården."


Nu vet ni vad som väntar.
Noterar att precis samma sak händer på andra långgatan. Mönstret är ganska lätt att känna igen. Bilderna tog jag på norrsidan vid vågmästarplatsen i vintras med mobilen. Jag tycker det kan kännas lite sympatiskt med det ruffiga. Kanske var det därför jag en gång flyttade till Gårda. Fan vet.

Etiketter: , ,