eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2011-04-17

A brave new world -konsten och erotiken





För något år sedan så frågade jag lite blandade vänner om de ville vara med och starta klubb. Jag fick lite blandade svar, men de flesta orkade inte engagera sig för en kväll, resultatet blev...inte så mycket. Hade de brist på mod eller ork? Svårt att säga, kanske både och. Men tillfälligheterna gjorde som så att klubb blev det ändå. Och namnet kort och gott A New Order. Igår var andra gången vi körde. Det var verkligen på topp! Tack till alla som gjorde kvällen helt fantastiskt bra och extra tack till Kontraband som spelade så intensivt att publiken stod och studsade. (Har tyvärr inga bilder på Kontraband, jag var upptagen med att vara ljudtekniker, två saker samtidigt blir svårt).

Det händer mycket intressant just nu i göteborg, hinner inte med att skriva om allt. I förra veckan hade Superbia Luxuria premiär. Superbia lika med högmod/fåfänga och Luxuria vällust/begär) det hela var en utställning, eller ska man kanske säga en Happening på Andra Långgatan, närmare bestämt på Wandas salonger / Video look. Det var intressant. När jag först hörde talas om projektet så var jag lite skeptisk, tänkte att det kanske var nånslags effektsökeri. Jag hade fel. Det funkade utmärkt att visa videokonst i de där små båsen. (För den som inte besökt ett; Tänk ett väldigt litet rum, kanske en kvadratmeter och enda innehållet är en tjock-tv med kanalväljare, en stol, en trave servetter och en papperskorg, och så lås från insidan). Vissa videokonstverk fick lite förstärkt klaustrofobisk känsla av båsen, andra mer omfattande videoverk blev lite svårare att ta till sig. Elin Wikström, professor i fri konst vid umeå universitet höll en preformance/quizz (just det ja, vi vann!). Bandet som spelade var bra, och jag blev uppdragen på dansgolvet av någon som bar ett djurhuvud, var det kanin eller mus, vet ej, det är bara så konstig upplevelse att dansa med någon som har djurhuvd. Nej, det här var inte en helt vanlig tisdag, det var en rätt ovanlig tisdag, en extra ovanlig för att vara i Göteborg. Istället för att berätta mer om de olika verken, installationera och hur jag upplevde allt så tänker jag lite större. Det funkade utmärkt som video/preformancekväll! Och en eloge till wandas som gick med på att hyra ut klubben till projektet i fråga. Gör om det här, en gång om året är kanske lagom. Det var en lite upplevelse som väcker många tankar. Dels lite glädjande att lyfta konsten ur finrummet och gallerierna till en helt annan kontext och dels att använda ett befintligt rum för att göra något helt annat av det. Otroligt mycket intryck!
Vi kan från och med nu dela upp konstsverige i två delar. Vi som var där. Och ni som inte var det.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

At lördag, 23 april, 2011, Blogger Unknown said...

Va kul att det blev en lyckad kväll. Jag har arbetat på Videolook lite från och till sedan 1999, och kan lova att det händer spännande saker där även när det inte är kulturhappening. Jag möter ständigt folk från kultur- och nöjesbranschen på detta etablissemang. Ha det gott!

 
At söndag, 12 juni, 2011, Anonymous JOV said...

Jag missade det precis. Läser lite i din blogg.

 

Skicka en kommentar

<< Home