eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-08-03

Norbergfestival











Årets Norbergfestival var toppen! Till att börja med så hade scenerna ett helt fantastiskt bra ljud tack vare ett samarbete med Funktion One och Benum. Att höra elektronisk Dub i en ljudanläggning som spelar frekvenser ner till 14 Hz är en otroligt skön upplevelse. (Nej, den så kallade Bruna frekvensen är bara en myt!) En fördel till; med bra ljud behöver man heller inte spela lika högt för att få samma ljudupplevelse. När det gäller akterna så har jag svårt att plocka ut en enskild akt att exemplifiera den bästa konserten. Kan nämna något iaf. Översta bilden i bloggen föreställer Niklas i NODE och är tagen av Mattias Rickardsson. Fler av hans Norbergfestivalbilder finns här. Bild två är en bild på Kraftverket och tältet där man tog en öl eller åt mat. Och när jag fick se den gigantiska backdropen med en TB-303 utanför Camp 303 så var jag tvungen att ta en bild på mig själv rattandes på den. Jag tror inte ens Roland hade så stora reklambilder när den tillverkades på tidigt 80-tal. Det här är avancerad form av maskinkult!
Camp 303 är ju en scen knuten till SAS -Svenska analogsympatisörer och det ordnades även ett litet möte med möjlighet att prova på synthar man aldrig sett förut. Modularen på bilden är byggd av Jon Nensén (ryket säger att han bygger lika mycket som hela SAS-tillsammans!). Snygg och lät bra. Jag provade en Cwejman.
Utanpå Mimer kunde man prova på lasergrafitti och jag tror inte nån har sett texten GAIS i 30 meters storlek förut. Men man kunde ju rita andra krummelurer också. Otroligt fräck form av gatukonst att kunna måla med laser på stora byggnader! Så det som ser ut som om nån har ritat i bilden är på riktigt och inte photoshoppat.
Kent Tankred ser med det där motljuset och skägget ut lite som en profet och jag gillade hans noise-aktiga framträdande. (Jag är fortfarande besviken på att jag missade Guds söner när de spelade för några år sedan, det hade jag velat se).
Nästa år är det 10 års jubileum för Norbergfestivalen. Jag funderar på att fråga Aphex Twin om han vill komma. En kort och väldigt bra beskrivande text om Norbergfestivalen finns att läsa här.

På hemvägen råkade vi ut för en tromb. Finns en artikel i tidningen om händelsen. Det var iaf otroligt mäktigt. Och träd föll över vägen, så vi kom inte vidare. Vi vände, tog en annan väg, bara för att konstatera att även den vägen var blockerad av träd. Filmade en snutt med kameran:

Etiketter: , ,

1 Comments:

At söndag, 03 augusti, 2008, Anonymous Anonym said...

You gotta love it.
Speciellt Min första tromb. Hahahahaha! Sååå dramatiskt!

 

Skicka en kommentar

<< Home