eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2008-07-15

Tenori On och Technos Axcel

Jag råkade gå in i en musikaffär i måndags. Det fanns en sak från Yamaha vid namn Tenori-On som påkallade uppmärksamhet. I korta drag är det en matrisbaserad stepsequencer med inbyggda (FM-syntes?!) ljud och själva plattan lyser intensivt med de mönster man bygger upp på den. Vid första anblick ser det mest ut som en leksak, eller konceptuellt snyggt men mindre användbar apparat. Men strax insåg jag att det faktiskt är ett riktigt roligt och fullt användbart instrument. Jag blev efter att ha provat en stund tvungen att inköpa ett exemplar. Det första man gör med ett instrument brukar sällan vara något intressant, men det man kan göra med instrumentet utan att ha läst manualen säger en hel del om användbarheten på instrumentet. Såhär blev resultatet efter att ha haft den hemma en kvart:


Det finns ganska många som är några tiopotenser skickligare. Till exempel den här videon från Youtube med exempel på någon som har sin Tenori-On för att göra helt vanlig pop:

Eller någon som drar det hela lite mer åt deephouse-hållet till, inte fel det heller:


Bara för att få prova det där med tryckkänsliga skärmar så besökte jag en bekant som just har skaffat en Technos Axcel (de är lite ovanliga, 20 exemplar kvar i världen eller nått sånt) och att köra Tenori On genom den lär det inte vara många som gjort förut. Det lät...helknasigt och riktigt bra. Skriver upp Technos Axcel på önskelistan.

Etiketter: ,