eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-12-01

Vanlig



Jag är osäker på om 140:- för en brunch är prisvärt eller inte. Men enda lediga sittplatsen som fanns kvar, det var vid flygeln och jag tror aldrig jag har ätit frukost med en flygel som bord förut. En helt vanlig ovanlig frukost.

Det pågår arbete inför en utställning på Röhsska museet med titeln Göteborgarnas föremål. Informationen lyder:

"Göteborgarnas Föremål är en utställning där Du bestämmer vad som är bra design. Låna ut ett föremål till utställningen med en kort motivering om varför just det föremålet är bra design."

Vill du låna ut ditt favoritföremål så går det bra att få mer information om hur man går till väga på den här sidan. Jag borde egentligen låna ut min TOR-radio från 1969, men den ANVÄNDS ju varje morgon, frustrerande att ha den utlånad i flera veckor. Eller, kanske blir det en Akai MPC 2000XL, den används ju också, men inte på de senaste veckorna. Vi får se lite.

Det är med viss sorg jag konstaterar att den uställning med Johannes Samuelsson och Helga Härenstam HFF som öppnar på Fotogalleriet FIBER under morgondagen kanske också blir den sista någonssin om inte någon tar över verksamheten. Oavsetthur det går får skicka en hälsning och ett tack för den tid och alla utställningar som har varit.

När det gäller nördvändiga saker så gick årets ETA-auktion av stapeln under helgen som var. Det är en orige i teknikhistoria och nördkultur. I år höll jag mig från att köpa något, bara en laddning kondensatorer och ett par snygga ryska analoga instrument märkta med "EJ BALALAJKOR".

Fick ett tips på Only in it for the music som är en blogg med punk-tema (äntligen!!?), det mest facinerande är att det är ständigt återkommande länkar till "putfile" med flera ställen där man kan ladda ner mp3:or. Knappast helt lagligt. Men lite kul ändå. Nerladdning sker på besökarens goda samvetes kostnad.

Ett evenemang som jag missade för två helger sedan var "For Big Mary", en hyllning till den enda dömda och avrättade elefant jag känner till. I korta drag så gick elefanten bärsärkagång och trampade ihjäl ett antal människor. Det beslöts om en rättegång (hur kan man ens ha en sådan mot ett djur???) och utgången resulterade i en dödsdom för elefanten. Elefanten avrättades genom hängning med en stor lyftkran.

1 Comments:

At fredag, 01 december, 2006, Anonymous Anonym said...

Nä nu tycker jag du förtalar Big Mary... Som jag hört historien så trampade endast ihjäl en skötare som plågade henne med en pinne...

 

Skicka en kommentar

<< Home