eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2012-03-10

Moebius -Jean Giraud 1938 - 2012






Idag avled Jean Giraud mer känd som artistnamnet Moebius. (Artistnamnet som jag förmodar är taget från Möbius-band kanske är bekant?) I SVD så står det att han mest är känd för sina serier om västern. Kanske, men den delen av hans produktion känns så oviktig jämfört med den han gjorde så som Moebius. Han var en av giganterna inom SF/fantasy-serie-genren!
Min bekantskap med Moebius började med ett intresse för Science Fiction och därefter via seriekonsttidingen Tung Metall stötte jag på Moebius för första gången. Det var lite hisnande att läsa historien om Inkalen. En välskriven reccention av Inkalen finns här i DN av Jonas Thente. Jag tar mig friheten att citera ett par rader därifrån:

"Men exi­stentialistiska, prosapoetiska sf-elegier med inslag av samtidssatir och drastisk humor och slapstick – försök få ihop något sådant på ett övertygande sätt.
Moebius kan.
"

Reccentionen är förmodligen skriven i samband med att inkalen återutgavs på svenska.
Något jag inte visste är att Moebius även arbetade som scenograf för miljöer i filmer som Bladerunner, Alien och Femte elementet.
Bilderna är lånade från Picasa.
Jo. Det känns nästan lika hisnande att se bilderna idag som första gången jag såg dem.

Etiketter: ,

1 Comments:

At fredag, 08 juni, 2012, Blogger Svartegrim said...

Jean Giraud var nog en av de största serietecknarna, kanske den största. Jag kom först i kontakt med hans serier i tidningen Tung Metall, hänryckt av vyerna, figurerna hans sätt att framställa serierna på, gjorde att jag ville ha mer. Tyvärr är det svårt att få tag i på svenska.

Ritar själv serier på amatörnivå och inspireras av flera tecknare, men kanske mest av Jean Giraud.

Redan innan hans bortgång gjorde jag en hyllning till denna gigant.

Måste hålla med om att hans bilder är hissnade, och mycket mer än så.

http://3.bp.blogspot.com/-Kh9SlB5Vmcs/Tdm_xSo-upI/AAAAAAAAAGc/9e-lyfRqD0w/s1600/SG30.jpg

 

Skicka en kommentar

<< Home