eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2012-02-23

Lägenhet i Färjenäs Göteborg





Precis under Älvsborgsbron (den som går från Majorna till Hisingen) i Göteborg så ligger Färjenäs. Jag hälsade på en vän som bor i en lägenhet där men snart flyttar. Världens mysigaste lägenhet, med vedspis! Hyran är kallhyra, det går åt en del el på vintern, eller så får man elda på i spisen, men på sommaren är det ett billigt boende. Tog några få bilder, de som syns här är Färjenäs februari 2012. Den där kombinationen med vedspis och nära till bryggan och samtidigt nära stan, den är unik. Bangården passerar man på vägen dit, det är rangerbangård för alla industrier på Hisingen.
Det finns ett litet lastbilsfik, de ska ha goda mackor och bra kaffe, bäst är ändå att de öppnar 03 på morgonen och stänger 08 eller nått sånt. Fint om kvällen blivit sen. Kanske såg någon tv-serien "Upp till kamp", men delar av den är inspelad i Färjenäs, andra delar av den är inspelade i mitt hus i Gårda.

För ett bra tag sedan, (ungefär åren 1989-1992 om jag minns rätt) så var stora delar av Färjenäs ockuperat. De som ockuperade husen där protesterade mot att det stod många hus helt tomma som ingen bodde i. Det var en del spelningar (mest punkspelningar) och en del fester. Sedan tog ockupationen slut ganska plötsligt med polisingripande och kort därefter så såg göteborgs kommun till att riva rätt många av husen "bara för att" så att säga. Så att ingen skulle bo i dem, eller ännu värre, hemska tanke, rusta upp dem. En tråkig del av Göteborgs nutida historia som ingen talar så gärna om. Husgrunderna finns kvar, de står där som påminnelse.
Det finns en liten videosnutt från tiden, jag vill minnas en spelning i Vänersborg med Dollsquad (som är med i filmsnutten) och Full Metal Jacketz vid ungefär samma tidpunkt.

Etiketter: ,

3 Comments:

At tisdag, 06 mars, 2012, Anonymous Anonym said...

Hej!
Är bara nyfiken... har länge närt en dröm om att bo i Färjenäs, hur fick din vän tag i sin lägenhet? Är det kommunen som äger husen eller är de privatägda?
Amalia

 
At torsdag, 08 mars, 2012, Blogger Måns said...

Hon fick faktiskt lägenheten via en annons på blocket(!). Men i korta drag så har jag (som också jagat efter lägenhet där) såhär: Ett par av husen är helt privatägda, där får man nog sätta lappar eller knacka dörr. Sedan så är det väl ett eller två hus som är kommunala. De förvaltas av Göteborgs stad, fastighetskontoret. Det luriga med de lägenheterna är att de hyrs ut så som "ateljelokal" och inte som lägenhet. (Ja, den som ringer fastighetskontoret ska nog inte bli förvånad om svaret är att "vi har inga lägenheter där" på frågan just av det skälet). Vet inte varför de hyr ut det som lokal, men tror att det har att göra med att det är ganska nära älvsborgsbron/farligt gods eller nått sånt. Men jag vet inte. Åk dit, knacka dörr, sätt lappar. Och meddela mig om det går vägen, så bjuder jag på fika och tar en kopp kaffe.

 
At tisdag, 27 mars, 2012, Anonymous Anonym said...

Tackar ödmjukast för ditt svar! Borde väl nöja mig där... men vet du vilka av husen som är kommunala och vilka som är privatägda? jag har ringt kommunen en gång för länge sedan, och då sade de just, mycket riktigt att det inte fanns några bostäder att hyra där, men däremot ateljéer... Man borde ju kunna hyra en ateljé och sedan bo där ändå, i princip...
Jag lovar att låta dig få veta om jag lyckas, men mitt hopp är inte stort.... kanske får hänga på blocket framöver nu då, ha,ha. Tack än en gång för ditt svar!
Amalia

 

Skicka en kommentar

<< Home