eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-01-03

Nya och gamla raketer



Nostalgi över gammalt krut...
Häromdagen refererade någon till knallpulverpistoler och ollonpistoler. Jag hade en sådan fast jag minns själva lukten av just de rödaktiga remsorna man matade knallpulverpistolen med mer än vad jag minns själva pistolen. Det gick dessutom fint att repa banden med en spik istället och få fina flammor.
Och, på annat håll så läste jag att någon frågade om Jetex. Jetex var en slags liten mini-raketmotor för modellflyg. Jetex.org har mer info. Och av den här sidan att dömma så fanns även båtar och bilar att sätta sin raketmotor på. Och är man inte nöjd med nostalgin så kan man ju alltid titta på den här sidan som beskriver hur man bygger både raketer och raketmotorer själv (för fast bränsle ska sägas, antagligen halvt livsfarligt det med). Är det freudianskt att tycka att det är ganska fint med raketer?

Den som bara är uttråkad och inte tycker om raketer kan se till att ta ett besök på Fantasinyheter som är precis vad det låter som.

God fortsättning på det nya året. Två tusen sju blir toppen. Jag lovar!

Etiketter: , ,

1 Comments:

At måndag, 08 januari, 2007, Anonymous Anonym said...

Isses!
När jag tänker efter så har jag ju en Jetex-motor liggandes i en låda här någonstans...
Man kanske skulle försöka sätta fart på den, eller törs man? Det slutar väl med att man spränger loss oumbärliga kroppsdelar eller bränner ner huset.
Farsgubben byggde o flög jetex-raketplan i sin ungdom, man kanske skulle konsultera honom. När jag byggde raketer i min ungdom stod de antingen kvar på startrampen och fräste, eller exploderade och lämnade stora hål i marken efter sig... :-P

 

Skicka en kommentar

<< Home